Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

Bag om bogen

Kim Leine: Mørket drev ind i historien gennem alle sprækker

”Jeg har tidligere arbejdet meget med en form for barok realisme siden min roman ’Profeterne i Evighedsfjorden’, men her blev det til sidst bare mest barokt,” siger Kim Leine om sin nye roman ”Dansk Standard”. – Foto: Emil Kastrup Andersen.

Kim Leine er aktuel med den barokke roman ”Dansk Standard”, som behandler ondskabens problem

Hvornår og hvordan fik du idéen til at skrive bogen?

”Jeg fik idéen for cirka 10 år siden, da min kæreste fortalte mig om en virksomhed, der hedder Dansk Standard, som arbejder med at standardisere alting. Jeg synes, at det lød som en bogtitel, så jeg begyndte på at skrive en korttekst på 10-15 sider om en mand, der arbejdede på Dansk Standard. Hans fortællerstemme er det eneste, der er tilbage fra den tekst, som jeg dengang tænkte måske kunne blive en del af en novellesamling, men så glemte jeg den lidt igen, indtil jeg læste den op for Det Danske Akademi efter nogle år, og så gik der endnu flere år, indtil jeg begyndte at arbejde på den som en roman sideløbende med min historiske roman ’Rød mand/Sort mand’. Så den har haft en lang tilblivelseshistorie.”

På hvilken måde er bogen blevet anderledes fra den, som du forestillede dig at skrive?

”Jeg er overrasket over, hvor meget mørke der er i den. I begyndelsen tænkte jeg, at jeg ville skrive en absurd humoristisk bog, men efterhånden som mørket sivede ind i historien gennem alle sprækker, måtte jeg til sidst skrue ned for det komiske. For det er blevet en roman om det onde. Og det duede ikke, at den føltes lige så komisk som mørk, når den blev så uhyggelig. Jeg har tidligere arbejdet meget med en form for barok realisme siden min roman ’Profeterne i Evighedsfjorden’, men her blev det til sidst bare mest barokt. Den handler om to søskende, der har hver sin måde at tackle traumer på. Broderen arbejder på Dansk Standard, mens søsteren arbejder på et traumecenter, så hun slipper for at behandle sine egne traumer. Deres velordnede hverdag bliver dog slået i stykker, og de slår sig sammen for at bekæmpe den ondskab, som insisterer på at indhente dem fra fortiden. I begyndelsen havde jeg også forestillet mig en mere realistisk fortælling, men nu er den kommet til at handle meget om døde mennesker og en mand, der genføder sin egen far gennem sin anus. Det havde jeg ikke forudset. Men der kom flere og flere aparte og groteske ting med, der senere blev slettet. Der var for eksempel en scene med en mand, der giver sin kone en dildo i fødselsgave, hvor det viser det sig, at dildoen er homoseksuel. Den stikker af og ender med at rende rundt på Amager Fælled, hvor den slår folk ihjel og voldtager dem. Flere af disse groteske scener har jeg slettet.”

Hvilken bog har inspireret dig mest i arbejdet?

”Jeg har et stort bibliotek af verdenslitteratur, der hele tiden inspirere mig ubevidst. Til denne her bog har jeg nok været mest direkte inspireret af horrorromaner som ’Dracula’ af Bram Stoker og ’Rosemary’s Baby’ af Ira Levin.”8

I ”Bag om bogen” stiller vi en aktuel forfatter tre faste spørgsmål om vedkommendes nye bog.