Det er en kunst at indfange tidens tern. Ny fotobog gør et ærligt forsøg

Ny kulturhistorisk fotobog viser, hvor meget modefotografiet har forandret sig gennem tiden fra 1800-tallets forsøg på at indfange krinolineskørternes brus til nutidens nordiske minimalisme

Humor, selvsikkerhed og store øjne dominerer 1960’ernes mode­fotografi sammen med grafiske elementer, tern, striber og vinkler, her indfanget af fotografen Ole Bjørk. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Det Kgl. Bibliotek/Det Nationale Fotomuseum.
Humor, selvsikkerhed og store øjne dominerer 1960’ernes mode­fotografi sammen med grafiske elementer, tern, striber og vinkler, her indfanget af fotografen Ole Bjørk. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Det Kgl. Bibliotek/Det Nationale Fotomuseum.
Et iscenesat backstagefotografi fra 1955. Modellen sidder klar til en – for tiden – relativt vovet optagelse. Billedet viser samtidig, hvor gennemkoreograferet fotografiet fra dén tid var. Ikke en lilletå måtte være tilfældig. – Foto fra bogen ”Dansk mode
Et iscenesat backstagefotografi fra 1955. Modellen sidder klar til en – for tiden – relativt vovet optagelse. Billedet viser samtidig, hvor gennemkoreograferet fotografiet fra dén tid var. Ikke en lilletå måtte være tilfældig. – Foto fra bogen ”Dansk mode
Modefotografi inspireret af surrealisme fra 1929 med lange skygger, uro og virkelighedsfornemmelse i opløsning. Billedet er taget af Jonals Co, og mannequinen er iklædt tøj fra Illum. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Ekko 1929; 11.
Modefotografi inspireret af surrealisme fra 1929 med lange skygger, uro og virkelighedsfornemmelse i opløsning. Billedet er taget af Jonals Co, og mannequinen er iklædt tøj fra Illum. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Ekko 1929; 11.
Det tidligste modefotografi fra 1800-tallet viste ikke kun tøj, men kvinder i tøj. Og de kongelige var tidens fotomodeller. Her er det de tre danske prinsesser Thyra, Alexandra og Dagmar fotograferet af Georg E. Hansen i cirka 1861. Fotografen følger konventionerne fra portrætmaleriet og skildrer sensitivt stoffets tekstur og snittet i kjolerne. Det tidligste modefotografi handler lige så meget om beskuerens lyst til at se på noget smukt, som ”modellernes” lyst til at blive iagttaget, og fotografier som dette er blevet byttet rundt som vistikort. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Det Kongelige Bibliotek.
Det tidligste modefotografi fra 1800-tallet viste ikke kun tøj, men kvinder i tøj. Og de kongelige var tidens fotomodeller. Her er det de tre danske prinsesser Thyra, Alexandra og Dagmar fotograferet af Georg E. Hansen i cirka 1861. Fotografen følger konventionerne fra portrætmaleriet og skildrer sensitivt stoffets tekstur og snittet i kjolerne. Det tidligste modefotografi handler lige så meget om beskuerens lyst til at se på noget smukt, som ”modellernes” lyst til at blive iagttaget, og fotografier som dette er blevet byttet rundt som vistikort. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Det Kongelige Bibliotek.
Den 17-årige skuespillerinde Clara Wieth i kjole med slæb, fotograferet af én af Danmarks første pressefotografer Holger Damgaard, cirka 1910. Den lange og slanke selskabskjole var seneste mode på tidspunktet. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Det Kongelige Bibliotek.
Den 17-årige skuespillerinde Clara Wieth i kjole med slæb, fotograferet af én af Danmarks første pressefotografer Holger Damgaard, cirka 1910. Den lange og slanke selskabskjole var seneste mode på tidspunktet. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Det Kongelige Bibliotek.
Forsiden til Danmarks første illustrerede modemagasin ”Dagmar” fra 1894 med to kvinder i spadseredragter og ”Mode-Kronik” fra Paris. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”.
Forsiden til Danmarks første illustrerede modemagasin ”Dagmar” fra 1894 med to kvinder i spadseredragter og ”Mode-Kronik” fra Paris. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”.
Safarimode for fuld udblæsning i 1974, brølende læbestiftmunde og det mandlige blik gennem kikkerten. Overskriften i Ekstra Bladet lød: ”De vilde dyr er over os”. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Lennart Raaholts Arkiv i Designmuseum Danma
Safarimode for fuld udblæsning i 1974, brølende læbestiftmunde og det mandlige blik gennem kikkerten. Overskriften i Ekstra Bladet lød: ”De vilde dyr er over os”. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Lennart Raaholts Arkiv i Designmuseum Danma
Den målrettede, sporty og selvbevidste kvinde fylder 1990’ernes danske modeblade. Her er det en reklame for sælskinspels fra Birger Christensen, Great Greenland. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Designmuseum Danmarks bibliotek.
Den målrettede, sporty og selvbevidste kvinde fylder 1990’ernes danske modeblade. Her er det en reklame for sælskinspels fra Birger Christensen, Great Greenland. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Designmuseum Danmarks bibliotek.
I 1980’erne og 1990’erne er den fitte krop og fysiske styrke i centrum, og det provokerende og dristige kommer til at spille en større rolle – her vist ved den ældre kvindes blik. Billedet er taget af Gunnar Larsen i 1989. – Foto fra bogen ”Dansk modefoto
I 1980’erne og 1990’erne er den fitte krop og fysiske styrke i centrum, og det provokerende og dristige kommer til at spille en større rolle – her vist ved den ældre kvindes blik. Billedet er taget af Gunnar Larsen i 1989. – Foto fra bogen ”Dansk modefoto
Det organiske og naturen spiller en større og større rolle i modofotografiet efter årtusindskiftet. Her er den nynordiske stemning indfanget af Peter Christian i 2009. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, privateje.
Det organiske og naturen spiller en større og større rolle i modofotografiet efter årtusindskiftet. Her er den nynordiske stemning indfanget af Peter Christian i 2009. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, privateje.
Sidst i 1990’erne kommer den ironiske stil ind i modefotografiet. Billedet her fra 1998 viser et par fotograferet i Dyrehaven nord for København. Kvinden ”leger gevir”. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Per Morten Abrahamsen, privateje.
Sidst i 1990’erne kommer den ironiske stil ind i modefotografiet. Billedet her fra 1998 viser et par fotograferet i Dyrehaven nord for København. Kvinden ”leger gevir”. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Per Morten Abrahamsen, privateje.
Smykkefotografi med modellen i silhuet taget af den danske fotograf Torkil Gudnason til den japanske udgave af modebladet Vogue i 2009. Gudnason, der i mange år har haft sit atelier i New York, er kendt for sin minimalistiske stilrenhed. – Foto fra bogen
Smykkefotografi med modellen i silhuet taget af den danske fotograf Torkil Gudnason til den japanske udgave af modebladet Vogue i 2009. Gudnason, der i mange år har haft sit atelier i New York, er kendt for sin minimalistiske stilrenhed. – Foto fra bogen
930’ernes art deco-stil gik på tværs af arkitektur, kunst og mode. Her er de lange, lige linjer, der kendetegner stilen, indfanget i en kjole i 1936 af den danske fotograf Rie Nissen. Kjolen kunne købes i Magasin du Nord i København. – Foto fra bogen ”Dan
930’ernes art deco-stil gik på tværs af arkitektur, kunst og mode. Her er de lange, lige linjer, der kendetegner stilen, indfanget i en kjole i 1936 af den danske fotograf Rie Nissen. Kjolen kunne købes i Magasin du Nord i København. – Foto fra bogen ”Dan

Da den danske modofotograf Varvara Hasselbalch i 1943 blev spurgt ind til, hvorfor hun havde valgt at forfølge et liv som fotograf, svarede hun, at fotograferingen for hende ikke var tidsfordriv ”men en ærlig trang til at skabe”. Her har hun indfanget en dramatisk aftenkjole samme år. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Tidens Kvinder 1942:38.

Da den danske modofotograf Varvara Hasselbalch i 1943 blev spurgt ind til, hvorfor hun havde valgt at forfølge et liv som fotograf, svarede hun, at fotograferingen for hende ikke var tidsfordriv ”men en ærlig trang til at skabe”. Her har hun indfanget en dramatisk aftenkjole samme år. – Foto fra bogen ”Dansk modefotografi i 100 år”, Tidens Kvinder 1942:38.