Det Kongelige Teater byder på en særpræget og amputeret Faust-opførelse

Selv en Mefistofeleskan melde forfald, men så må de andre jo bære Gounods store opera hjem

Forestillingens store oplevelse var Sofie Elkjær Jensen, der magtede både den dramatiske og den lyriske side af det store parti som Marguerite.
Forestillingens store oplevelse var Sofie Elkjær Jensen, der magtede både den dramatiske og den lyriske side af det store parti som Marguerite. Foto: Miklos Szabo/Det Kongelige Teater

Den franske komponist Charles Gounod besluttede sig allerede i 1839, blot 21 år, for at skrive en opera om Faust-skikkelsen. Takket være Goethe var den blevet et fænomen, der optog mange kunstnere og litterater gennem hele 1800-tallet, men der skulle gå en snes år, inden Gounod i 1859 kunne opleve premieren på sit værk i Paris, og yderligere et tiår, inden det fik sin endelige form som en grand opéra i tidens opulente stil. Nu kom den til at bestå af hele fem akter og havde recitativer i stedet for blot mere talte recitativer.