DR bør gribe chancen efter fyring, klager og skrinlægning

DR Drama ligger i ruiner, men det er faktisk en mulighed for genfødsel og radikal gentænkning af de store søndagsserier

"DR Dramas position er ikke, hvad den har været. Engang var de eneherskere på det danske serie-marked, men med streamingtjenesternes indtog og deres stadig større økonomiske muskler er serier med høj produktionsværdi og gode skuespillere ikke nødvendigvis noget, vi ser på DR 1 søndag aften."
"DR Dramas position er ikke, hvad den har været. Engang var de eneherskere på det danske serie-marked, men med streamingtjenesternes indtog og deres stadig større økonomiske muskler er serier med høj produktionsværdi og gode skuespillere ikke nødvendigvis noget, vi ser på DR 1 søndag aften.". Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.

Virkeligheden udvikler sig indimellem med en egen diskret ironi. Tag bare den seneste tid i DR Drama, der skaber fiktionsserier om konflikter og passioner, og nu selv er ramt af, ja, drama.

Efter års arbejde på den stort anlagte serie om kongedatter Leonora Christina Ulfeldt blev det i sidste måned meldt ud fra DR, at projektet er udskudt og i mandags, at DR Dramas chef, Christian Rank, er fyret.

Der er tale om ”en fastlåst situation”, skrev DR i en pressemeddelelse, og Henrik Bo Nielsen, direktør for DR Kultur, Børn og Unge, sagde:

”Der har været uenigheder, og det er helt tydeligt, at der skal ske noget, for at tilliden kan genetableres.”

Dårlige arbejdsforhold, giftigt socialt klima og for lave lønninger i forhold til konkurrenterne nævnes som årsager til dramaet bag kameraerne. Uanset hvad årsagerne måtte være, kan det konstateres, at det står slemt til, og at ingen af de kræfter, der har skabt DR’s store tv-serier de seneste 20 år, længere arbejder i den store kukkasse på Amager.

Dramaafdelingen, der længe har været DR’s flagskib og et af hovedargumenterne for licensbetaling, ligger altså i ruiner. Hvad der kommer til at ske, hvem der kommer til at sætte sig på chefposten, er naturligvis interessant.

Men inden da bør DR løfte blikket fra den interne ballade og se på sin rolle i det voldsomt ekspanderende fiktionsmarked og tænke over den retning, de fremover vil udvikle deres serier i.

Det er bydende nødvendigt, at de begynder dér. Med visionen og ikke med ansættelsen. For DR Dramas position er ikke, hvad den har været. Engang var de eneherskere på det danske seriemarked, men med streamingtjenesternes indtog og deres stadig større økonomiske muskler er serier med høj produktionsværdi og gode skuespillere ikke nødvendigvis noget, vi ser på DR 1 søndag aften. DR Drama er ganske enkelt ikke længere det ”fyrtårn”, de ynder at se sig selv som, men ét blandt flere.

Igen en diskret og ond ironi: Den store appetit på serier, som DR har stimuleret gennem årtier, gør nu, at vi sultent ser os om efter mere på konkurrenternes platforme. Derfor er det afgørende, at dramaafdelingen i fremtiden – og med den helt rigtige chef for bordenden – kan levere ”noget andet”. At de ikke begynder at konkurrere med for eksempel Netflix’ og HBO’s serier, hvor fortællestruktur og karakterudvikling i mange tilfælde er omtrent lige så personlig og original som en Big Mac Menu.

Derfor hænger DR Dramas fremtid uløseligt sammen med en ny, klar vision, og når retningen for fremtidens serier skal udtænkes og udstikkes, må ledelsen i DR – invitér Danmarks fineste instruktører og forfattere til en række seminarer – insistere på andet og mere end den sædvanlige uldne ”kvalitet”.

Vi har vænnet os til bredt anlagte serier, som indimellem fortæller på stavepladeniveau. Det første er naturligvis et krav. Serierne skal appellere til mange, men de skal samtidig turde udfordre, både hvad angår indhold og form. Være modigere. Som det var tilfældet i den undervurderede ”Sommer” om demensens påvirkning af en familie. Og være mere legesyge som i Lars von Triers ”Riget” eller i Ole Bornedals ”Charlot og Charlotte”. Og ud med kedeligt fortalte serier som den sepiatonede ”Krøniken” og ”Arvingerne” med de alt for mange forudsigelige, klichetunge skildringer af kunstnere og kunstnerliv.

DR Drama ligger måske i ruiner lige nu. Men det er også en sjælden chance for gentænkning, for genfødsel, og hvor dét er det store håb, så er den store frygt panik og en forhastet ansættelse af en driftsikker, visionsløs titaniumbrille-chef og en tv-dramatik, der fortsætter ud af samme spor som før. Og lige ind i konkurrencen med alle streamingtjenesterne, der har andet og meget mere end licenskroner i ryggen.

Jeppe Krogsgaard Christensen er forfatter og uddannet cand.mag i dansk fra Københavns Universitet. Han skriver anmeldelser og kommentarer i Kristeligt Dagblad.

Serierne skal appellere til mange, men de skal samtidig turde udfordre, både hvad angår indhold og form. Være modigere. Som det var tilfældet i den undervurderede ”Sommer” om demensens påvirkning af en familie. Og være mere legesyge ...