To små børn hopper over røde og gule klodser, spiller på tromme og betragter både af udskåret citron. En stemme lyder: ”Intet er for småt for os. Lad bare resten af verden drøne videre, hvorfor har de dog så travlt?”
Scenen er fra en reklame for Minisjang, DR’s nye digitale univers for ettil treårige, som i går blev præsenteret på et digitalt pressemøde om DR’s børnetilbud sendt direkte fra DR Koncerthuset.
”Vi er i gang med at lave en helt ny børneklassiker for rigtig mange danske børn,” sagde Morten Skov Hansen, der er chef for DR’s børnebrands, om Minisjang, der fra april vil kunne tilgås som et alderstilpasset univers på linje med de allerede eksisterende Ramasjang og Ultra, der henvender sig til ældre børn.
Arbejdet med Minisjang går tilbage til 2018, og undervejs har DR søgt indsigt i medieforbruget hos de ettil treårige fra forældre og fagfolk.
Men hvorfor vil DR overhovedet støtte, at helt små børn bruger tid foran skærmen, når vi ved, de ikke har godt af det, og når Sundhedsstyrelsen anbefaler, at skærmtid for totil fireårige begrænses?
”Vi tager afsæt i, at vi ved, der er et ret stort medieforbrug – det er jo ikke et ubetydeligt tal, når 50 procent af danske etårige ser Youtube hver uge. Så kunne vi vælge at sige, at det holder vi os ude af. Men vi mener faktisk, det er en reel public service-opgave at komme med et kvalificeret alternativ, der er skræddersyet til netop den her målgruppe. Og vores målsætning handler ikke om, at alle danske børn nødvendigvis skal bruge det her produkt, men det er vigtigt for os, at alle danske småbørnsforældre kender tilbuddet, og så er det jo op til dem, om de vil bruge det,” siger Morten Skov Hansen.
Desuden blev der på pressemødet løftet sløret for, at de kendte figurer Kaj og Andrea vender tilbage næste år. Årsagen er, at frøen og papegøjen næste år kan fejre 50-årsjubilæum. Og så er deres genkomst et udtryk for den bredde, der er i DR’s børnetilbud, siger Morten Skov Hansen:
”Vi står meget ambitiøst og stolt på, at hver eneste generation af danske børn skal have deres egne klassikere, og derfor bliver vi ved med at udvikle nyt, originalt indhold til DR’s børnetilbud. Men det andet ben, vi også står stærkt på, er den historik og arv, vi har. Den børnekultur, der kan være super aktuel, er også noget af det, vi deler på tværs af generationer, og her er Kaj og Andrea et godt eksempel. Der er en stor glæde i at se noget, som man sammen med sine forældre og bedsteforældre kan sidde og synge og klukke med på.”
DR’s pressemøde om børneindholdet var ganske bevidst lagt dagen efter, at Disney i Danmark havde lanceret sin nye streamingtjeneste, Disney+, der byder på masser af børneindhold, sagde Maria Rørbye Rønn, generaldirektør i DR, på pressemødet. Når en stor aktør som Disney melder sig på markedet, er det nemlig med til at presse al dansk indhold. Dog mente hun, at DR har en klar fordel i forhold til andre producenter af børne-tv:
”Når vi laver indhold til børn, tager vi udgangspunkt i deres danske hverdag og deres danske liv. Det skal ikke tilpasses til andre børn i andre lande. Det er produceret i Danmark på dansk og har et helt kompromisløst dansk snit. Vi kan godt bande, gnaske på en lakridspibe eller tage svære emner op. Vi står på en 50 år lang stolt tradition for at lave indhold til børn på tv, og den tradition er ikke til at slå af banen, uanset hvor mange dollars Disney kommer ind på banen med,” sagde hun på pressemødet.