DR Symfoniorkesteret strålede som guld og silke under ledelse af Marin Alsop

Fire satser inspireret af ”1001 Nats eventyr” i DR Koncerthuset var intet mindre end en eventyrlig torsdagskoncert

Aftenens dirigent, amerikaneren Marin Alsop kender værket til fulde – og det kunne tydeligt høres, at hun også elsker det, skriver Peter Dürrfeld. (Arkivfoto).
Aftenens dirigent, amerikaneren Marin Alsop kender værket til fulde – og det kunne tydeligt høres, at hun også elsker det, skriver Peter Dürrfeld. (Arkivfoto). Foto: Heine A Pedersen/Ritzau Scanpix.

I sig selv kan det opleves som eventyrligt at sidde på balkonen i DR Koncerthuset og se ned mod scenen, hvor et festklædt symfoniorkester på godt hundrede musikere har indtaget deres pladser og er parat til at forløse et stort musikalsk værk. Og når det drejer sig om den russiske komponist Nikolaj Rimskij-Korsakovs geniale symfoniske suite ”Sheherazade” fra 1888, kommer man så at sige til at opleve eventyret i anden potens.

Fortællingerne fra ”1001 Nat” har gennem århundreder med deres eksotiske historier og scener fascineret mennesker over hele verden – og netop denne eventyrverden har Rimskij-Korsakov indfanget, så man tryllebindes, når det farverige partitur vækkes til live af et så topprofessionelt ensemble som DR Symfoniorkestret. Tonerne kommer til at stråle som guld og silke. Og aftenens dirigent, amerikaneren Marin Alsop (hun er årgang 1956 og elev af Leonard Bernstein) kender værket til fulde – og det kunne tydeligt høres, at hun også elsker det.

Man kan næsten ikke andet, når man først har oplevet dets fire inspirerede satser, der hver for sig bygger på et af ”1001 Nats eventyr”. Den første: ”Havet og Sindbads skib”. Den anden: ”Prins Kalenders fantastiske fortælling”. Den tredje: ”Prinsen og prinsessen”. Og den fjerde: ”Festen i Bagdad – skibbrud ved klipperne”.

Rimskij-Korsakov kædede på mesterlig vis de fire satser i sin suite sammen ved at lade en soloviolin have rollen som Sheherazade, sultanens smukke tilbedte, der altid kan forbinde en historie med den næste. Det bliver hun nødt til for at overleve. Sultanen har nemlig haft den brutale uvane at henrette enhver af sine elskerinder for at komme videre til den næste i rækken uden bøvl og ballade. Undervejs i musikken møder vi prinser, prinsesser, festlige optog og Sindbad Søfareren, der sejler gennem stormen på sin farefulde færd.

De mange violinsoloer, der skal skildre Sheherazades skikkelse, blev varetaget af Soo-Jin Hong, og hendes spil blev som de fineste guldtråde vævet ind i det store musikalske tæppe. Fremhæves må også de glimrende træblæsere, således fagottisten Audun Halvorsen, fløjtenisten Anna Nykvist og obo-isten Eva Steinaa, ligesom cellisten Henrik Dam Thomsen leverede den ene smukke passage efter den anden. Og messingblæserne klang lige så bombastisk, som de skulle for at skildre den grumme sultan.

Inden pausen havde det talstærke publikum kunnet glæde sig over Brahms’ første klaverkoncert, hvor den 26-årige canadiske pianist Jan Lisiecki varetog solostemmen med et både kraftfuldt og lyrisk spil. Her havde Marin Alsop imidlertid valgt tempi, der haltede noget efter solistens – og i passager kom man til at savne den fremdrift, der er en ikke uvæsentlig del af styrken i Brahms’ ungdomsværk fra 1858. Men man tilgav gerne Alsop det lidt træge akkompagnement. På efterbevilling, så at sige.

Og som ekstranummer spillede den canadiske klaverstjerne den indledende ”aria” fra Johann Sebastian Bachs ikoniske ”Goldbergvariationer” – en tankevækkende kontrast til det storladne Brahms-værk. En smuk prik over i’et.