Prøv avisen
Teater

Opsætning af Juleevangeliet giver et helikopterperspektiv på eksistensen

5 stjerner
Juleevangeliet er kommet under behandling i Aarhus. Her er det Teatret Gruppe 38’s udgave af de tre vise mænd. – Foto: Gruppe 38.

”Den hellige nat” af Teatret Gruppe 38 i Aarhus bæres igennem af en skælmsk humor og liturgiske elementer, der er gentænkt på en særlig facon

Et barn er født i Betlehem – og hvad så? Det er et godt spørgsmål, stillet af Bodil Alling med sin hæse, rolige røst fra sit lysende plateau for enden af et scenerum, der ikke er, som scenerum er flest. Hun kigger ud på os, fra lyset ind i mørket, med et interesseret kip med hovedet og et almoderligt nærvær. Hun er her for at hjælpe os med at svare på netop det spørgsmål.

Det er en sælsom oplevelse at være i dette rum og fornemme spillernes usynlige rumsteren under os. Vi er aldeles i deres vold, uden evne til at gisne om, hvad der venter os, næste gang lyset skærer mørket åbent. Nedenfor i mørkehavet ligger verden, og fra vores bænk i det høje ser vi verden tage form, blive mere og mere kompleks i kampen mellem lys og mørke – og et kulturhistorisk fundament tager sin form.

”Den hellige nat” er en nyfortolkning af en af Teatret Gruppe 38’s klassikere, som nu får repremiere i teatrets spritnye lokaler på havnen i Aarhus. Teatret selv kalder formen ”crazy-poetisk” – en delvis abstrakt udlægning af Juleevangeliet, som let lader sig læse af alle, uanset trosretning eller mangel på samme. Bag forestillingen står nogle af verdens stærkeste kræfter inden for børne- og animationsteater: Catherine Poher instruerer, komponist Søren Søndberg akkompagnerer fra sit orgel, mens blandt andre Bodil Alling og Claus Mandøe leder fortællingen på vej.

”Den hellige nat” er fuld af ramme alvor, men bæres igennem af en skælmsk humor og liturgiske elementer, der er gentænkt på en helt særlig facon – lidt kitschet, lidt overjordisk og meget, meget hyggeligt. Med Alling i front sender teatret julemanden på porten og hylder alt det ved julen og livet, der giver værdi til eksistensen.

Med blød og præcis kropsmekanik giver animatorerne sjæl (og lyd) til livløse objekter. En lysende Maria, et prustende æsel, en bimlende Balthazar og en ond, ond Herodes. Det er i kontrasterne, at magien opstår. Mellem lys og mørke, larm og stilhed. Jo mindre lyset lyser, jo mere kigger vi. Jo lavere hun taler, jo mere lytter vi. Det er paradokset, som vi kan tage ved lære af.

Teatret Gruppe 38 tænder julelyset i vintermørket og giver sit publikum et helikopterperspektiv på eksistensen. ”Den hellige nat” er æterisk og sublimt æstetisk animationsteater produceret og leveret med omhu og forstand, som grundfæster roen i en verden, der er blevet så forjaget – og giver os lige en lille smule fred.