Dronningen møder sin snedronning under smugkig på årets første juleforestilling

Omgivet af scenografi og kostumer efter hendes eget design får dronning Margrethe det første smugkig på ”Snedronningen”, der er årets første juleforestilling i Tivolis Koncertsal

Dronning Margrethe ser på, mens en scene fra forestillingen for første gang opføres med stykkets kostumer.
Dronning Margrethe ser på, mens en scene fra forestillingen for første gang opføres med stykkets kostumer. Foto: Carsten Snejbjerg.

Der er ikke mere end en meter mellem dronning Margrethe og de dansere, som for første gang iført kostumer og sminke gennemspiller en scene fra dette års opførsel af ”Snedronningen” i Tivolis Koncertsal.

Da først det faretruende klaver har slået tonen an, hopper og springer danserne udklædt som røvere, røverkone og røverdatter fra H.C. Andersens verdenskendte eventyr, mens Dronningen – omgivet af de tegninger, hun som scenograf og kostumedesigner selv har kreeret som kulisse til forestillingen – følger med fra sidelinjen.

Blot en uge inden premieren den 1. december har Tivoli nemlig inviteret pressen til interview med Dronningen og de øvrige drivkræfter bag forestillingen, hvor sløret også bliver løftet for en af de scener, der igen har fundet vej til stykket siden den første opførelse i 2019.

Det er efterhånden to årtier siden, Dronningen og Tivoli for første gang indledte et samarbejde om en forestilling i den gamle have.

Og der er sket meget sidenhen, siger hun selv. Gennem de otte forestillinger, hun hidtil har været med til at sætte op i Tivoli, har hun lært scenen og dens muligheder bedre at kende.

Selvom arbejdet, der adskiller sig fra hendes øvrige opgaver som regent, med hendes egne ord er ”en mægtig udfordring”, finder hun det både afslappende og spændende, og hun er meget rørt over, at Tivoli fortsat har lyst til ”at lege” sammen med hende, som hun formulerer det.

”Det er en fantastisk oplevelse at se det, man har siddet med på et stykke fladt papir, pludselig blive levende og tredimensionelt.”

Det helt rigtige valg

Fra venstre træder en skikkelse i en lang, glitrende kjole med slæb og en høj, krystalbesat krone ind på scenen.

Det er i dag blot anden gang, Dronningen ser titelkarakteren, Snedronningen, i det 20 kilogram tunge kostume, som har krævet meget arbejde. Det blev syet i 2019, da forestillingens komponist – musikeren Nanna Øland Fabricius, der også er kendt under kunstnernavnet Oh Land – indtog rollen som stykkets snedronning. Dengang optrådte snedronning-karakteren ikke fysisk på scenen, men blev i stedet projiceret op på scenens bagvæg i videofrekvenser. Det er derfor et nyt tiltag i dette års forestilling, at Snedronningen denne gang vil blive vakt til live i form af en danser på scenen.

Og det er det helt rigtige valg, at en af stykkets vigtigste karakterer nu skal fysisk på scenen, mener dronning Margrethe, der som barn hyppigt fik læst H.C. Andersens eventyr højt af sin far, Frederik den Niende.

Hendes indgående kendskab til ”Snedronningen” og eventyrets mange detaljer er i forbindelse med forestillingen blevet bemærket blandt flere kolleger, blandt andre koreografen Yuri Possokhov. I en dokumentar på TV 2, som i 2019 gik bag kulisserne på forberedelserne til forestillingen, omtalte han regentens tilgang til eventyret som ”nærmest åndelig”.

Selv ser Dronningen fortællingen om Gerda og Kay som et kompliceret og smukt eventyr, der med sine både rørende, spændende, frygtelige og komiske kvaliteter appellerer til folk på forskellige måder.

Deres Majestæt, Yuri Possokhov har i forbindelse med forestillingen udtalt, at De har en ”åndelig føling” med eventyret. Hvad er med Deres egne ord Deres forhold til H.C. Andersens eventyr, og er det korrekt, at der i en forstand er noget åndeligt på spil?

”Jeg tror, alle er klar over, at H.C. Andersen er meget mere end bare en platfodet historie. Han har så mange lag i sine historier. Jo mere man beskæftiger sig med dem, hvad enten det er ’Snedronningen’ eller nogle af de andre, jo flere lag opdager man. ’Snedronningen’ er meget, meget rig på indhold og vidunderlige billeder, og man kan se dem på mange forskellige måder.”

Kreativ drivkraft også næste år

Både Dronningen, Nanna Øland Fabricius og balletchef Peter Bo Bendixen er enige om, at corona-aflysningerne sidste år var en kæp i hjulet og ”den helt store skuffelse”, som Dronningen selv betegner det. Derfor var forventningens glæde også til at tage og føle på, da hun blev spurgt om sine forventninger til premieren.

”Man var da ikke rigtig klog, hvis man ikke var lidt nervøs. Jeg er meget spændt, men fortrøstningsfuld, fordi jeg ved, hvor dygtige alle er herinde, og hvor meget der bliver lagt i det.”

Det er dog ikke kun denne december, Dronningen kan glæde sig til. Til dagens visning er det nemlig blevet afsløret, at hun også bliver den kreative drivkraft bag næste års juleforestilling, ”Nøddeknækkeren”. Her vil hun igen få muligheden for at forene sin forkærlighed for ballet, kunst og eventyr.

Nu skal Deres Majestæt også stå for kostumer og scenografi til ”Nøddeknækkeren” næste år. Hvad tænker De om at være med til at vække disse eventyr til live med Deres kunst?

”Det glæder jeg mig meget over. Og jeg vil bare sige så meget, at jeg glæder mig selvfølgelig også til næste år med ’Nøddeknækkeren’, men nu er det altså ’Snedronningen’, det gælder hundrede procent, og det er der, jeg koncentrerer mig.”