Egnsteatrenes succes handler om nærhed og lokal forankring

I Danmark findes 27 egnsteatre, som er professionelle teatre placeret uden for landets største byer. Fælles for dem er blandt andet, at de er en slags kulturelt samlingspunkt i lokalområdet

På Team Teatret i Herning er man meget optaget af, at repertoiret skal favne flere målgrupper. I den nye sæson kan man blandt andet opleve forestillingen ”Mombie”, som er en tragikomisk gyser. Forestillingen havde streaming-premiere i januar i år, men opføres live til april næste år.
På Team Teatret i Herning er man meget optaget af, at repertoiret skal favne flere målgrupper. I den nye sæson kan man blandt andet opleve forestillingen ”Mombie”, som er en tragikomisk gyser. Forestillingen havde streaming-premiere i januar i år, men opføres live til april næste år. Foto: Mingo Photo

Team Teatret i Herning ligger lige der, hvor gågaden ender. Eller begynder, om man vil. Diskret gemt væk bag blomsterkummer og butikker står teatret – med sin grå facade og sit røde skilt over hoveddøren – i skærende kontrast til de imposante bygninger, som udgør landets store teatre som for eksempel Det Kongelige Teater i København, Odense Teater og Aarhus Teater.

Teatret i Herning er et af i alt 27 nuværende danske egnsteatre. Egnsteatrene opstod i anden halvdel af 1970’erne, hvor flere turnerende gruppeteatre begyndte at forankre sig lokalt. Det var i tråd med en kulturpolitik, der satsede på decentralisering og en mere retfærdig distribution af kunsten til en større dele af befolkningen. Siden 1979 har egnsteatrene kunnet få et kommunalt tilskud, og i begyndelsen dækkede staten halvdelen af kommunernes driftstilskud, mens det i dag er knap 40 procent.

Men hvilken rolle spiller egnsteatrene i det moderne scenekunstlandskab anno 2021, og hvordan sørger de for at forblive relevante?

Fælles for mange af egnsteatrene er, at de ser sig selv som en slags kulturelle fyrtårne i lokalområderne, hvor det ikke kun handler om at producere teater i traditionel forstand. Sådan er det også på Team Teatret på gågaden i Herning. Det ligger symbolsk i hjertet af lokalområdet, og den tætte forbindelse til egnen er netop et vigtigt aspekt i teatrets virke, fortæller leder af Team Teatret, Dorthe Bebe.

”At være egnsteater handler for mig ikke kun om at møde befolkningen med professionel scenekunst i form af teaterforestillinger. Vi indgår i det lokale scenekunstmiljø og det lokale kulturelle miljø med forskellige andre aktiviteter,” siger hun.

”Den lokale forankring er vigtig, fordi historier først er relevante, når de berører de enkelte mennesker og deres ståsted i livet. Vi kan jo ikke producere til alle hele tiden, men vi er meget bevidste om, at vi har mange forskellige målgrupper. Det handler om at komme hen i nærheden af noget, som er så nært som muligt,” siger hun.

Derfor skal Team Teatrets repertoire også ramme mange forskellige målgrupper. I den nye sæson kan man blandt andet opleve dukketeaterforestillingen ”Palle alene i verden”, men også en teaterkoncert med sange fra Arbejdersangbogen og ungdomsforestillingen ”Hey Lin”, der handler om ungdom og identitet.

Dorthe Bebe mener, at det er vigtigt, at scenekunsten er tilgængelig i hele landet.

”Jeg tror på, at scenekunsten gør os bedre til at reflektere og mærke og lytte til hinanden,” siger Dorthe Bebe.

En halv times kørsel længere mod vest ligger Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret i Holstebro, som også er indbefattet af egnsteateraftalen og er Danmarks ældste af slagsen.

Teatret er internationalt anerkendt for sin eksperimenterende tilgang til teaterkunsten, hvor scenekunstnere fra hele verden undersøger, udvikler og eksperimenterer med teaterformer.

Men selvom Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret i den grad bærer præg af internationalt udsyn, er den lokale forankring også vigtig her.

”Det lokale aspekt betyder, at vi er rigtig tæt på hinanden, og at der ikke er så langt fra tanke til handling, når man sætter projekter i gang,” siger teaterleder Per Kap Bech Jensen. Han er meget bevidst om de muligheder, men også forpligtelser, der følger med at være et egnsteater. Dette efterår kan man blandt andet se den korte, interaktive forestilling ”Vintage Amore”, som ruller ud i lokalområdet på en lille, trehjulet ladbil, men også en digtoplæsning af Susanne Jorn med akkompagnement af teatrets husorkester.

”Vi er selvfølgelig et internationalt teater, men det lokale islæt betyder enormt meget. Det ville være en spildt chance ikke at inddrage egnens særpræg og lade det indgå i vores kunstneriske profil,” siger Per Kap Bech Jensen, som tror på, at teatret bedst bevarer sin relevans ved at komme i kontakt med borgerne i alle afkroge af lokalområdet.

”Tilstedeværelsen er vigtig – ikke kun inde på teatret – det handler om at bringe noget ud til folk. Om de forstår, at det er teater eller ej, er underordnet. Det handler om at skabe relationer og gode oplevelser for folk.”

Lektor emeritus i teatervidenskab Stig Jarl har indgående kendskab til det danske scenekunstlandskab. Han fortæller, at der er stor forskel på de enkelte egnsteatres kunstneriske profiler, men at fællesnævneren for succes oftest er tætte bånd til lokalområdet.

”Det betyder enormt meget, hvis lokalområdet kan se, hvad de kan få fra teatrene. Det kræver en stor grad af åbenhed og velvillighed fra både teatrets og kommunens side, og at man er i stand til at se, hvad man kan bruge hinanden til,” siger han og påpeger, at det faktisk lykkes for de fleste egnsteatre:

”Når jeg kigger rundt i teaterlandskabet i dag, så synes jeg overordnet set, at det lykkes rigtig godt. Egnsteatrene hænger i tykkere tråde, end de gjorde for 20 år siden,” siger Stig Jarl.

Lektoren vurderer, at egnsteatrene nu til dags er særdeles bevidste om deres rolle i lokalsamfundene.

”I dag ser egnsteatrene sig i langt højere grad som en instans, der går ud over det ’blot at lave teater’. De har selv været med til at udvikle den rolle, men det er nok også en konsekvens af, at mange teatre generelt ser sig selv i en bredere rolle i forhold til publikum,” siger Stig Jarl.

Lars Sennels er formand for Dansk Teater, der er en branche- og arbejdsgiverorganisation for professionelt producerende teatre og scenekunstkompagnier i hele Danmark, heriblandt egnsteatrene.

Han peger på, at den nære forbindelse til lokalområdet både er en drivkraft og en udfordring som egnsteater.

”Det, der både er det svære og det sjove ved at være egnsteater, er, at de for de flestes vedkommende er hele områdets teater. Egnsteatrenes tilbud skal på en eller anden måde vise hele paletten,” fortæller han.

Dansk Teaters formand mener også, at egnsteatrene er en enormt vigtig del af den danske teaterverden.

”Scenekunsten kan være med til at vise det samfund, vi er en del af, og er i lighed med andre kunstformer vigtig for vores identitet. Egnsteatrene er med til at brede scenekunsten ud,” siger Lars Sennels.

Og for enden af gågaden i Herning spår Team Teatrets leder, Dorthe Bebe, at egnsteatrene kun bliver mere og mere relevante i fremtiden.

”Teater er jo ikke on demand, men her og nu. Det handler om nærhedsoplevelsen, og det er det, egnsteatrene kan levere,” siger hun.