Egypten slår dørene op til arkæologisk megamuseum med 100.000 oldtidsskatte

100.000 egyptiske oldtidsskatte er i færd med at blive gået efter i sømmene for dernæst at blive udstillet på et nyt kæmpemuseum i udkanten af Kairo, der åbner i år

Arkitektfirmaet Heneghan Peng Architects står bag designet til det kommende museum i Giza, The Grand Egyptian Museum, som vil få dette udseende. – Fotoanimation: Heneghan Peng Architects.
Arkitektfirmaet Heneghan Peng Architects står bag designet til det kommende museum i Giza, The Grand Egyptian Museum, som vil få dette udseende. – Fotoanimation: Heneghan Peng Architects.

Den 3200 år gamle og næsten 10 meter høje statue af en af Oldtidsegyptens mest magtfulde faraoner, kong Ramses den II, er allerede blevet flyttet hen på Egyptens nye megamuseum, The Grand Egyptian Museum (GEM).

Her kommer den 83 tons tunge statue til at kæmpe om publikums opmærksomhed med 100.000 andre uvurderlige oldtidsskatte, som er i færd med at blive transporteret hen på det nye museum i udkanten af Egyptens hovedstad, Kairo.

Det er på høje tid, at Egypten får et nyt museum, der ved hjælp af moderne teknologi og moderne kommunikationsformer kan beskytte og fremvise landets enestående oldtidsskatte ”på en langt mere underholdende og oplysende måde”, end det hidtil har været tilfældet, siger GEM’s generaldirektør, Tarek Tawfik, til den internationale radiostation PRI.

Selv kalder egypterne det nye megamuseum for ”verdens største arkæologiske museum”.

Med en størrelse på 65.000 kvadratmeter, svarende til 10 fodboldbaner, overtager GEM mange af de udstillede objekter fra det 117 år gamle notorisk overfyldte arkæologiske museum på Tahrir-pladsen i centrum af Kairo, fortæller Tarek Tawfik til CNN:

”Det var et storslået museum for den tid, hvor det blev bygget, men gennem årtierne har det mere og mere udviklet sig til at blive et lager.”

The Grand Egyptian Museum kommer til at ligge i Giza, i udkanten af Egyptens hovedstad Kairo med udsigt til pyramider. I øjeblikket er konstruktionen af museet i gang, som billedet, der er taget tidligere på denne måned, viser. –
The Grand Egyptian Museum kommer til at ligge i Giza, i udkanten af Egyptens hovedstad Kairo med udsigt til pyramider. I øjeblikket er konstruktionen af museet i gang, som billedet, der er taget tidligere på denne måned, viser. – Foto: Khaled Desouki/AFP/Ritzau Scanpix

GEM’s store arealer åbner derfor for, at det nordafrikanske land kan udstille tusinder af oldtidsgenstande, der ikke tidligere har været plads til at fremvise for museumsgæsterne. Hvor der tidligere kun har været plads til at udstille en tredjedel af de oldtidsgenstande, der oprindeligt blev fundet i drengekongen Tutankhamons gravkammer i 1922, vil der på GEM for første gang blive plads til at udstille samtlige 5000 genstande, fortæller Tarek Tawfik til CNN.

Byggeriet af GEM har mødt utallige forhindringer og er blevet forsinket et utal af gange. Ikke mindst på grund af finanskrisen i 2008 og det arabiske forår i 2011, der førte store politiske og samfundsmæssige omvæltninger med sig i Egypten og endte med at vælte landets daværende præsident, Hosni Mubarak.

Og det er ikke kun tidsforbruget, men også byggeriets omkostninger, der er blevet markant højere end først antaget. Udgifterne til GEM-byggeriet nærmer sig i dag syv milliarder kroner, hvoraf den egyptiske regering har lånt knap fem milliarder af den japanske regering.

Til gengæld bliver opførelsen af GEM og nytænkningen af fremvisningen af de egyptiske oldtidsskatte fulgt med interesse blandt arkæologer i hele verden.

Det er en spændende tid for Egyptens museumssektor, mener adjunkt i museumsstudier ved institut for arkæologi på det britiske University College i London Alice Stevenson:

”Ikke alene bestræber den (museumssektoren, red.) sig på at gøre landets museer mere tilgængelige, men helt afgørende også på at få landets museer til at vække større interesse hos både egyptiske familier og forskere. Ikke blot hos udenlandske turister,” siger hun til det egyptiske medie PRI.

50.000 museumsgenstande har indtil videre taget turen til det nye museum. Vel ankommet bliver samtlige oldtidsgenstande efterset af konservatorer, istandsat, hvis det er påkrævet, og udstillet på ny. Arbejdsprocessen kan godt give anledning til nye, små opdagelser, fortæller konservator Eman Shalaby:

”Min kollega (...) opdagede, at denne tunika i 80 år har været udstillet med den forkerte side udad. Det her er faktisk tunikaens bagside,” siger han til CNN med henvisning til den side af tunikaen, som publikum de seneste 80 år har fået fremvist.

Der er store forhåbninger i Egypten til færdiggørelsen og åbningen af GEM. Egyptens turistindustri har været tvunget i knæ siden den politiske uro i landet i forbindelse med det arabiske forår og blev yderligere presset, da terrororganisationen Islamisk Stat i 2015 angreb et russisk passagerfly, kort efter at det var lettet fra Egyptens dengang populære turistdestination Sharm el-Sheikh. Flyet styrtede ned, og samtlige 224 passagerer omkom.

Allerede året efter styrtede et egyptisk fly ned under uklare omstændigheder på vejen fra Paris mod Kairo, og 66 mennesker døde.

Tilsammen lagde de tragiske begivenheder Egyptens populære turistdestinationer øde. Mens turismen i 2015 udgjorde 11 procent af Egyptens bruttonationalprodukt, var tallet året efter faldet til fire procent og antallet af turister blevet næsten halveret.

I dag er det nordafrikanske lands turisme kun langsomt ved at blomstre op igen, og håbet er, at GEM vil medvirke til at lokke udenlandske turister tilbage til Egypten, hvor hver 10. arbejdsplads er enten direkte eller indirekte afhængig af turismen.

Men GEM bliver langtfra kun bygget for de udenlandske turisters skyld. Ambitionen er også, at GEM skal lokke egypterne selv mere på museum, understreger Tarek Tawfik:

”Nye generationer i Egypten vil få fremvist historien og nationalarven på en interessant måde, som gør dem stolte af deres rødder,” siger han til PRI.