Prøv avisen

Elever fra specialklasser blomstrer gennem musik og drama

Musikpædagog og komponist Peter Rønn i gang med at undervise en dreng fra en specialklasse i Varde. Et nyt projekt viser, at musik og drama er med til at gøre børn med indlæringsvanskeligheder bedre til at koncentrere sig. Foto: Christer Holte

Børn og unge med indlæringsvanskeligheder udvikler sig gennem musik og teater. Det viser erfaringer med en specialklasse i Varde

Hvorfor går du væk fra mig?, synger en niårig pige fra Lykkegårdsskolen i Varde ved Esbjerg.

Hun har problemer med indlæring og går derfor i en specialklasse. Men gennem musik og drama har hun og 30 andre børn og unge med indlæringsvanskeligheder fået muligheden for udvikle sig personligt.

Gennem et halvt år har professionelle musikere, teaterfolk og pædagoger arbejdet med eleverne, og resultatet af det er blevet til en forestilling blandt andet med den niåriges sang, der opføres fredag den 1. juni på Smedeværkstedet i Varde.

Forestillingen bygger på elevernes egne idéer. Og det kreative arbejde har fået de 30 børn og unge med for eksempel autisme og alkoholskader til at blomstre. Det fortæller projektleder Birgitte Antonius, der er uddannet i musikformidling ved Syddansk Musikkonservatorium.

De viser en helt anden evne til at koncentrere sig og fordybe sig i deres arbejde med en sang, et manuskript eller et instrument. Det giver dem nogle succesoplevelser, de ikke er vant til at få. Mange af dem kan til daglig være lidt usikre, tilbageholdne og have det svært ved at være selvstændige. Her får de pludselig plads og en stemme, siger Birgitte Antonius.

Hun har arbejdet med børn med indlæringsvanskeligheder i omkring fem år. I 2011 startede hun som projektleder på to musikteaterforestillinger med specialklasseelever i Varde Kommune mellem 7 og 17 år. De har forskellige grader af autisme, Downs syndrom og generelle indlæringsvanskeligheder og har alle særlige behov for støtte i skole og fritid. Hendes erfaringer viser, at musik og drama kan være med til at udvikle dem.

Birgitte Antonius nævner som eksempel en pige på 17, der er autist og normalt lukker sig inde i sin egen verden.

Hun har læst utroligt mange bøger og ville nok allerhelst bo på et biblioteket. Jeg sad og talte med hende og spurgte, hvad hun ville gøre, hvis hun skulle lave et teaterstykke. Det viste sig, at hun har en utrolig fantasi og er meget optaget af fremtiden og frygten for den.

Pigen fik idéen til historien om verden i fremtiden, der er blevet til forestillingen Den dag verden blev en plet, som opføres fredag.

En anden pige på 17 år spiller guitar, men har altid været for genert og nervøs til at spille for andre. Nu står hun foran 300 mennesker med sine egne sange. Hun har udviklet sine sange og personlighed i samarbejde med musikpædagog og komponist Peter Rønn, der var med til at starte projektet, ligesom dramadelen varetages af skuespiller Gertrud Exner.

Professor i musikformidling ved Syddansk Musikkonservatorium Mogens Christensen følger arbejdet og laver en forskningsrapport om, hvilken indflydelse arbejdet får på de medvirkende efterfølgende.

Birgitte Antonius er overbevist om, at det kreative fokus kan gøre skolegangen lettere for eleverne. Ulrik Alrø Thøstesen, som er leder af specialklasserne i Varde, er enig.

Disse børn har ofte svært ved at læse andre mennesker og indgå i en social sammenhæng. Her lærer de at vente, lytte og være en del af et fællesskab. De oplever, at de bliver taget alvorligt. De skal hver især bidrage til, at forestillingen bliver en succes og bliver dermed uundværlige, siger han.

Projektet i Varde er støttet af Kulturaftale Vadehavet, Trygfonden, Huskunstnerordningen og Statens Kunstråd. Birgitte Antonius og Peter Rønn arbejder i øjeblikket med et lignende projekt på en skole i Kokkedal. Deres håb er, at erfaringerne med deres kreative arbejde med specialklasseelever kan bredes ud i hele landet som et fast tilbud, der er forankret i kommunerne.