Elisabeth Gjerluff Nielsen har skrevet en dejlig bog om salmesang

Der løber himmelsk musik i sangeren Elisabeth Gjerluff Nielsens blodårer. Det fortæller hun om i en smuk poetisk bog


Sangeren og sangskriveren Elisabeth Gjerluff Nielsen har skrevet en bog om salmesang.
Sangeren og sangskriveren Elisabeth Gjerluff Nielsen har skrevet en bog om salmesang. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix.

Sangeren og sangskriveren Elisabeth Gjerluff Nielsen hører for mange til i dansk popmusiks gyldne år i 1980'erne og 1990'erne. Men der løber også en anden strøm af musik i hende. Salmerne fra salmebogen. Det har hun skrevet en poetisk bog om i forlaget Eksistensens glimrende serie ”Kristendommen ifølge….”.

Her fortæller hun om sin barndom og ungdom i Skjern i Vestjylland i 1960'erne og om livet nu i København som ældre, hvor hun er blevet bedstemor. Hele tiden melder der sig salmestumper. Hun ser så at sige sit liv gennem poesien fra salmebogen. På hendes ene skulder sidder Ingemann, Grundtvig, Kingo og Brorson og nynner deres poesi og giver hende en dybere forståelse af den tilværelse, der blev hendes. På den anden sidder en række poppoeter som Dylan, Lennon, Cohen og Kim Larsen.

Hun er vokset op i et hjem, hvor kirkegang og salmesang var en vigtig del af livet. Det grundtvigske og det missionske gik hånd i hånd. Den lille Elisabeth gik tidligt i kirke enten med sine forældre eller med sin mormor. Derved aflejredes den store salmepoesi i den lille pige.

Hun er den yngste af en børneflok på fire. Hendes to storebrødre udgjorde grundstammen i den legendariske popgruppe Gnags, så der blev rocket igennem i barndomshjemmet, der var nabo til Skjern Kirke. Senere i livet i København kom det til interne stridigheder de fire søskende imellem. Kristendommens tale om tilgivelse og forsoning summer imellem dem, men desværre uden en rigtig forløsning.

For Elisabeth Gjerluff Nielsens far var dåben det vigtigste kirkelige ritual, og det var afgørende for ham at bringe det budskab videre. I 1918 fik hans missionske far, Elisabeths farfar, syet en hvid dåbskjole, som slægtens kommende børn skulle have på til deres dåb. Navnene på de nydøbte blev efterfølgende syet på med kridhvid tråd. 100 år efter leder Elisabeth Gjerluff Nielsen efter kjolen, da hendes første barnebarn skal døbes, og hun finder den omsider, og ringen er sluttet. Slægt skal følge slægters gang, ville hun sige med et salmecitat. Salmetonen gives videre.

Det er ikke noget nyt, at Elisabeth Gjerluff Nielsen beskæftiger sig med salmer. I 1996 indspillede hun et album med sine barndomssalmer, og pladeselskabet vidste ikke rigtigt, hvordan man skulle markedsføre pladen. Man får Elisabeth med i et tv-show, hvor hun skal synge en sang. Stor er forbløffelsen hos værten, da det viser sig, at det ikke er Marguerite Vibys gamle hit ”Titte til hinanden”, men Ingemanns ”Nu titte til hinanden”, hun skal optræde med!

Bogen er ikke et forsvarsskrift for kristendommen. Det ligger ikke til Elisabeth Gjerluff Nielsen at ville diskutere sin religion. Den er der bare, og den løber som åndelig føde naturligt i hendes årer, og åndelig føde, som hun skriver, er nødvendig for barn såvel som voksen. Det er denne lethed, der går ned i dybden, og som gør bogen meget læseværdig.

Elisabeth Gjerluff Nielsen: Salmen i blodet. 92 sider. 130 kroner. Eksistensen.