Elvis indtager danske kirker

Det var helbredende for Elvis at synge gospel, mener sangeren Karsten Holm, der er klar til at turnere rundt til danske kirker for at synge og fortælle om den religiøse og mere ukendte side af Elvis Presley

De fleste ved, at Elvis var afhængig af mange former for medicin, men de færreste ved, at han rent faktisk også var afhængig af at synge gospelsange, fortæller Karsten Holm, der turnerer i danske kirker med sit show –
De fleste ved, at Elvis var afhængig af mange former for medicin, men de færreste ved, at han rent faktisk også var afhængig af at synge gospelsange, fortæller Karsten Holm, der turnerer i danske kirker med sit show –. Foto: Flemming Jeppesen/Fokus.

De 170 pladser på kirkebænkene i Storring Kirke vest for Århus var godt og vel besat, allerede et kvarter før han kom. Til de sidst ankomne måtte der stilles stole op i midtergangen, og så var der i den grad fyldt troede vi.

Så kom han, og kirkerummet blev for alvor fyldt. Af en stor og intens stemme tilhørende en mand i et skinnende lilla jakkesæt, af et kor og blæserorkester i medbragt backing-musik og ikke mindst af alt det, der er større end os selv, her formidlet på en måde, som det formodentlig aldrig tidligere er sket i en dansk kirke. Karsten Holm, der i flere år har optrådt med Elvis-show, havde sammen med pianisten og organisten Christian Spillemose premiere på sit nyeste udspil, Elvis i kirken og publikum var højlydt begejstrede.

Elvis Presley indspillede i 1960erne tre gospelplader, og herfra har Karsten Holm taget 16 numre, der spænder fra kendte negro spirituals som Nobody Knows the Trouble Ive seen til mere ukendte numre, som hans egen favorit Somebody Bigger Than You and I. Gospelsangen var ikke noget, som Elvis optrådte offentligt med særligt mange gange, men han var et dybt troende menneske, der voksede op med gospel i den lokale baptistkirke og havde sin egen private vokalgruppe, der skulle være klar til at synge med ham når som helst og især når ingen andre lyttede. Det er blandt andet den relativt ukendte side af Elvis, som Karsten Holm gerne vil formidle ude i de danske kirkerum.

Det var en meget privat ting for Elvis at synge gospel, og jeg har indtryk af, at det var et decideret behov hos ham. Han voksede op i et fattigt og meget religiøst hjem og var vant til at komme i kirken. Da han senere blev berømt og ikke længere kunne gå på gaden eller i kirken som almindelige mennesker, fungerede de spirituelle sange som meditation eller en slags healing for ham. De fleste ved, at Elvis var afhængig af mange former for medicin, men de færreste ved, at han rent faktisk også var afhængig af at synge, fortæller Karsten Holm.

Elvis fik tre grammyer, som er musikbranchens årlige anerkendelse af udgivelserne, i sin karriere, og det var for de tre gospelplader. For Karsten Holm er det endnu et bevis på, at det især var i den musik, Elvis lagde sin sjæl. Samtidig var han en af de første, der bragte gospelmusikken videre fra kirkerne og ud på pladeudgivelser og koncertsteder.

Den 47-årige sanger, der også på halv tid ernærer sig som kirkegårdsgraver, har været fascineret af det amerikanske musikikon, siden han som otteårig hørte en af hans plader hos en kammerats far. Så mens de jævnaldrende venner i 1970erne enten var fans af Slade eller Sweet, gik Karsten Holm og sang Elvis-sange.

I sit voksenliv har han sunget Elvis Presleys sange i forskellige grupper, blandt Mell & Shaky Legs og Bachelor Boys, men først i 2003 lod han håret farve sort og bakkenbarterne gro for at springe ud som egentlig Elvis-imitator. Det skete, efter at han havde medvirket i forestillingen Cooking with Elvis på teatret Svalegangen i Århus.

I kirkesammenhæng underspiller han med vilje imitator-delen. De pailletbesatte heldragter er skiftet ud med et jakkesæt, der med sit skinnende look dog stadig signalerer showbiz, og Karsten Holm giver sit meget personlige bud på den spirituelle side af sit store idol. Et bud, som han håber vil trække mennesker indenfor i kirkerne, som ellers ikke plejer at komme der.

Kirkekoncerter kan godt have et lidt støvet ry, sådan noget med barokmusik på cembalo. Jeg kommer med noget helt andet og de foreløbige erfaringer viser, at det taler til rigtig mange mennesker, siger Karsten Holm.

Idéen fik han for et års tid siden, da han i forbindelse med en stort anlagt pilgrimsvandring på tværs af Ny Skanderborg Kommune med stop i forskellige kirker blev bedt om at synge et par Elvis-sange. Da faldt det ham pludselig ind at lave en koncertrække alene med gospelsange til brug i kirkerne.

Det var aldrig faldet mig ind før, og jeg tror heller ikke, at nogen har gjort det før mig, siger han.

Ved sine koncerter blander Karsten Holm det musikalske udtryk. Nogle af sangene står rene og afdæmpede med klaverakkompagnement af Christian Spillemose, mens andre fremføres med hele udtrækket af kor og orkester, medbragt med computerens hjælp. På enkelte af numrene bruger Christian Spillemose kirkernes orgel, hvilket giver en helt særlig stemning.

En del af inspirationen har Karsten Holm med sig fra Elvis Presleys hjemsted, Graceland i USA, hvor han sidste år indspillede sin første cd Always On My Mind. Mellem indspilningerne var han blandt andet i kirke og oplevede her gospelmusikken for fuld udblæsning.

Man kommer ud med sådan en let fornemmelse efter at have lyttet til gospel og er helt fyldt op med gode vibrationer. Det er klart noget helt, helt andet end den danske folkekirke, som mere er til eftertanke og fordybelse. Det har bestemt også sin berettigelse, men det ene behøver ikke udelukke det andet, mener Karsten Holm.

washuus@kristeligt-dagblad.dk