Elvis vendte op og ned på danskernes selvopfattelse

Da det danske publikum stiftede bekendtskab med Elvis Presley, blev det begyndelsen på en kulturel flod-bølge, siger historiker Bertel Nygaard, aktuel med bogen ”Elvis i Danmark”

Historiker Bertel Nygaard har netop udgivet bogen "Elvis i Danmark", der beskriver den kulturelle indflydelse, som Elvis har haft på det danske publikum. Foto: Poul Ib Henriksen
Historiker Bertel Nygaard har netop udgivet bogen "Elvis i Danmark", der beskriver den kulturelle indflydelse, som Elvis har haft på det danske publikum. Foto: Poul Ib Henriksen.

Hvornår og hvordan fik du idéen til at skrive bogen?

Helt konkret opstod idéen, da jeg blev bedt om at holde et foredrag om Elvis og Danmark til en videnskabsfestival i Aarhus i 2017. Da jeg skulle finde materiale til foredraget, gik det op for mig, at der var en guldgrube af kulturhistoriske kilder om emnet. Pressematerialet fra 1950’erne og frem om modtagelsen af Elvis i Danmark siger en masse om det danske samfund og de normer, der har været styrende for det. Det handler om en hel stribe af forhold: mellem USA og Danmark, mellem unge og voksne, mellem mand og kvinde, mellem hvide og sorte – og mellem fornuftig tale og kropslig kommunikation. Elvis brugte jo sin krop på en måde, der gjorde ham meget kontroversiel. I dag er det en selvfølge, at populærmusik gerne må kunne mærkes, men det var altså chokerende dengang i 1950’erne. Det er fascinerende, og det fik mig til at tænke, at man i virkeligheden kunne bruge Danmarks modtagelse af Elvis som prisme til at sige en hel masse om det danske samfund og den kamp om de herskende normer, som han kom til at indgå i, på trods af at han aldrig satte sine fødder her i landet.

På hvilken måde er bogen blevet anderledes fra den, som du forestillede dig at skrive?

I begyndelsen havde jeg nok forestillet mig, at jeg kun skulle skrive om den tidlige modtagelse af Elvis – opfattelsen af den farlige Elvis og frygten for ham. Men jeg fandt ud af, at det var mindst lige så interessant at se på, hvordan Elvis’ skiftende image hele tiden har ændret sig i takt med de skiftende normer i vores samfund. Så jeg valgte til sidst at følge historien helt op til nutiden for også at kunne se de forandringer, der til stadighed finder sted mellem køn og racer, af hvordan man opfatter musik og så videre. Jeg er endt med at skrive en bog, som dækker over langt mere, end hvad jeg til at starte med havde forestillet mig. Bogen handler dermed heller ikke kun om Elvis. Den handler om, hvordan forskellige bølger af musikalske subkulturer har udfordret vores normer gennem tiden.

Hvilken bog har inspireret dig mest i arbejdet med denne bog?

Det er svært at nævne én bog, men jeg har haft meget glæde af Søren Hein Rasmussens ”Den kolde krigs billeder” undervejs. Igennem ugemagasiner som Billedbladet og Se og Hør ser den på de normer, som herskede i det bredere lag af befolkningen under den kolde krig, og den tilgang lod jeg mig inspirere af.

I ”Bag om bogen” stiller vi en aktuel forfatter tre faste spørgsmål om vedkommendes nye bog.