En frigjort heltinde i år 1900

Debutanten Garbi Schmidt kaster sin hovedperson ud i en hæsblæsende selvudvikling i historisk roman fra dengang, København blev en storby

Garbi Schmidt er til daglig professor på RUC, og ”Ebba” er hendes første skønlitterære værk.
Garbi Schmidt er til daglig professor på RUC, og ”Ebba” er hendes første skønlitterære værk. . Foto: Ivan Roll Biordan.

Mange forfattere er rejst tilbage i tiden i deres værker, og lige så mange har prøvet kræfter med at skrive i et historisk præget sprog for at indramme tidsbilledet. Det smukkeste danske eksempel er nok Johannes V. Jensens historiske roman ”Kongens Fald”, der med en vellykket blanding af sprængt, moderne lyrisk tone og middelalderdansk har et sprogligt univers, der er helt sit eget.

Garbi Schmidt er til daglig professor på RUC, og ”Ebba” er hendes første skønlitterære værk. Schmidt har ligeledes skabt sit eget sproglige miks til sin historiske roman; et sprog, der lader figurerne sige og tænke ting som ”Vi vidste aldrig, hvad Gud, vejr og vækst ville bringe os, men sulten holdt sig fra os...” i en lidt altmodisch tone.

Men Schmidt blander også nutidsdialog ind, som for eksempel når en veninde siger til Ebba:

”Og få så lige fundet dig en ordentlig mand, som du kan lave nogen børn med,” hvilket vist ikke var typisk københavnerslang blandt unge kvinder i 1910.

For vi er i samme turbulente periode, som Jette A. Kaarsbøl med succes berørte i ”Den lukkede bog”. Ligesom ”Ebba” foregik den i det moderne gennembruds Købehavn, en by, hvor alt er i forandring, og de kvindelige hovedpersoner står midt i en tid, der indebærer politisk kvindekamp, seksuel frigørelse og sociale forandringer.

Den landlige Ebba tager turen fra barndommens Sønderjylland, ind i livet som tjenestepige og videre frem til at eje sin egen forretning. Fortællingen får undervejs via Ebbas livsfærd introduceret læseren til grænsekonflikten med Tyskland, såret efter 1864, tuberkulose-skrækken, børnedødelighed, Københavns skidne kloakker, revolutionen i Rusland, lesbisk kærlighed, den spirende frigørelse af kvinden – og rejsen til Amerika som en forjættende drøm i horisonten.

Københavnerbillederne er fine og levende, det forsuttede baggårdsliv med snotnæsede unger og kvinder, der får tæsk, har saft og kraft. Rundt i gaderne går Politikens journalister, Brandes bliver nævnt, og Ebbas boghandel tiltrækker tidens intellektuelle. Men det er scenerierne fra det ludfattige liv på landet, der er finest skrevet og slår hårdest i al sin realitet og hjerteskærende råhed, når børnene dør af sult og sygdom og ligger i deres små, korte kister på bordet i stuen, pyntet fint med blomster i håret.

Hele vejen er Ebba vores guide igennem historien, hun er belæst, begavet og modig, og hendes figur antager af og til direkte mytisk heltindestørrelse, så tilgivende, vís, erotisk selvsikker og umiddelbar er hun. Hun forelsker sig hele tiden, men bliver aldrig jokket på – og i det hele taget er Ebba ikke naturalistisk som figur, men repræsenterer tydeligvis et ideal af en kvinde fra den tidlige modernitet – og selvfølgelig fandtes de da, både i ind- og udland, og hele kredsen omkring Brandes var fuld af dem.

Vil man gerne dykke ned i et sprogligt florissant drama om en frigjort kvindes historiske rejse fra land til by, fra uskyld til boghandler-baglokale-sex, fra ubevidst malkepige til politisk furie – så læs den opbyggelige og lærerige fortælling om Ebba, og rejs med hende tilbage til et på én gang beskidt og gyldent København år 1900.