Prøv avisen

En håndsrækning til den muslimske verden

Kunstmaleren Dorte Gjerløv arbejder med kraftige farver i sine hverdagsbilleder fra Syrien og Java. Med malerierne vil hun skabe et "ømt modstykke" til vores opfattelse af den muslimske verden efter Muhammed-krisen. -- Foto: Dorte Gjerløv.

Kunstmaleren Dorte Gjerløv udstiller værker fra en rygsækrejse i Syrien og Java -- to meget forskellige muslimske verdener, der fortjener at få positiv opmærksomhed i en tid med alt for stor fokus på krig, terror og ekstremisme, mener hun

En hyrde sidder i en sidegade i Damaskus og holder øje med sin fåreflok – med en himmel af parabolantenner hængende på facaderne over ham. Unge mennesker med åbentstående skjorter og flagrende fjerboaer slår sig løs på et diskotek, mens en solbrilleklædt pige andetsteds smiler, da der flyver sæbebobler forbi.

Kunstmaleren Dorte Gjerløv viser i sin aktuelle udstilling på Museet på Koldinghus farverige hverdagsmotiver fra en for mange danskere ukendt del af den muslimske verden. Og hun lægger ikke skjul på, at der er en helt bevidst agenda bag.

"Jeg vil gerne vise, at der er så utrolig meget, den muslimske verden kan diske op med. Det handler ikke kun om bombemænd og burkaer," siger hun.

Dorte Gjerløv, der i 1992 som 32-årig blev færdiguddannet fra Århus Kunstakademi, har altid haft trang til at rejse og har indtil nu besøgt 60 lande. Hun nåede sit første muslimske land, Tyrkiet, i 1980?erne, men efter vinteren 2005-2006 voksede idéen til at udforske muslimske lande for alvor frem – for bevidst at udvælge de positive glimt og formidle dem til danskerne gennem kunsten.

"Jeg planlægger ikke langt ud i fremtiden, men Muhammed-krisen har helt sikkert spillet ind på min beslutning om at lave det, jeg kalder et ?ømt modstykke? til de billeder og historier, vi får fra de muslimske lande," siger Dorte Gjerløv.

Valget af rejsedestinationer faldt på Syrien og Java, den største ø i Indonesien, men den måneder lange rejse i vinteren 2009-2010 gik også omkring Dubai og Malaysia, som er repræsenteret med enkelte malerier. På den måde vil Dorte Gjerløv vise to forskellige måder at leve efter og integrere islam på, den mellemøstlige og den asiatiske. Fra Syriens ørken er der eksempelvis malerier af bistadelignende, lerklinede hytter, der med deres parabolantenner midt ude i ingenting ligner scener fra "Star Wars"-filmene. Indonesiens hovedstad, Jakarta, imponerer derimod som en højteknologisk metropol med skyskrabere og flimrende lysreklamer.

"Jeg har prøvet at vise, at nogen faktisk gerne vil de multikulturelle samfund," siger hun og fortæller om en gade i Malaysia, der bliver kaldt Harmony Street, Harmonigaden. Her finder man både et hindutempel, et buddhistisk tempel, en moské og en kirke.

"Nogle danskere opfatter sig selv som borgere i et multietnisk og multikulturelt samfund, men det er vi slet ikke i nærheden af. Og vi skal heller ikke være bange for at blive det," siger hun.

Langt de fleste af Dorte Gjerløvs malerier er blevet til ud fra konkrete episoder, steder og mennesker.

Malergrej udgjorde halvdelen af den tilladte vægt i Dorte Gjerløvs rygsæk, og på hvert et lille hotel på rejsen blev sorte plastiksække spredt ud over gulvet og klistret til væggene, så interimistiske atelierer opstod. Størstedelen af kunstværkerne på udstillingen er blevet til efter skitser løst tegnet op på blok eller fanget med digitalkamera på stedet for derefter på hotelværelserne at blive til næsten endelige værker på medbragt lærred og papir. For Dorte Gjerløv ville det slet ikke fungere at hoppe på et fly, samle skitser et par dage og så male hjemme i Århus.

"Jeg skal være i landet for at mærke stemningen. I Aleppo i det nordlige Syrien kunne jeg hele tiden høre en strømpesælger falbyde sine varer, en populær dvd, der kørte i ring hos en anden gadesælger, og de mange moskeer, der kaldte til bøn. Lydene inspirerer i processen, dem har jeg brug for," forklarer hun.

Det betød dog også, at papirer og lærreder kun kunne være i bestemte mål, der passede ind i flyselskabernes bestemmelser for bagage, men flere af Dorte Gjerløvs værker var tænkt som og er i dag flere meter lange og høje. Værkerne blev til opdelt i bidder for senere at blive samlet med maling på masonitplader.

"Jeg opfatter brudstykkerne som mosaikker af folk og kulturer fra rejsen, så det blev en del af teknikken," siger Dorte Gjerløv om processen.

I flere af malerierne indgår også anderledes materialer. Dorte Gjerløv bruger plastic for at genskabe den glinsende overflade på de våde planter i Javas regnskove, mens farvestrålende stoffer fra Syrien er med til at skabe kvindernes klædedragter. Hjembragte meter af stofferne lå også løst fremme ved ferniseringen af udstillingen, hvor besøgende blev ved med at tro, at Dorte Gjerløv selv stod bag de udsmykkede stykker klæde.

"De kunne simpelthen ikke fatte, at nogen i et muslimsk land kunne skabe den slags," fortæller hun.

Den indstilling til den muslimske verden oplever Dorte Gjerløv som ødelæggende for Danmarks ry og mulighed for at dele ud af det, vi kan bidrage med.

"Hvis vi bliver ved med at være stædige og vrantne mennesker, risikerer vi, at folk til sidst ikke gider os mere," siger hun og fortæller, at hun i forbindelse med udstillingen har mødt kritik af, at hun kun har beskæftiget sig med det positive fra den muslimske verden.

Men det har været bevidst, da det grimme ifølge Dorte Gjerløv bliver så rigeligt fremstillet på anden vis.

"Nogle opfatter det som naivt, men det er jeg iskold over for. Jeg ville se, hvad der skete, når man rakte hånden i stedet for altid at sparke ud efter den muslimske verden," siger hun.

dalsgaard@kristeligt-dagblad.dkNye indtryk fra Orienten. Malerier af Dorte Gjerløv. Kan opleves på Museet på Koldinghus frem til den 1. august 2010.

*faktabox*DORTE GJERLØVKunstner, født i 1960. Uddannet fra Århus Kunstakademi i 1992. Har rejst i 60 lande og har på flere museer, gallerier og institutioner udstillet serier af malerier og installationer fra blandt andet Borneo, Nepal og Tyrkiet. Foto: Dorte Gjerløv.