En kvinde i stykker

DEBUTANT Ina Merete Schmidts lovende debut er en udviklingsroman om omsorgssvigt

"Fra dag et" er Ina Merete Schmidts lovende debutroman om en kvinde, der psykisk set er gået i stykker som følge af forældres manglende omsorg. Fortællingen er holdt i en kølig distanceret form, der på sin vis afspejler hovedpersonens manglende evne til følelsesmæssig nærhed.

I romanen møder vi den kun tilsyneladende meget selvsikre danske pige Isa, der arbejder i en tøjforretning i Paris. Her følger vi hende i forhold til kollegerne, sin kæreste og den enarmede veninde Lotta, som hun bor sammen med i en lækker lejlighed. Hun møder sin barndomskæreste, og det bliver startskuddet til et større selvbearbejdningsprojekt, hvor hun efterhånden tager sig sammen til at se sine traumer fra barndommen i øjnene og tage en konfrontation med de forældre, der aldrig har været der for hende.

I en typisk barndomserindring fra en lille familietur hedder: "Han siger, at han har lyst til hende./'Nu og her?'/'Ja.'/'Hvad med barnet?'" Isa er her blot en forhindring, der står i vejen for forældrenes lyst til hinanden, og sådan er det meget af tiden.

Romanen er fortalt i et erindringsspor og et nutidsspor. Det sidste foregår i 1998, hvilket godt kan virke lidt forvirrende. Isas barndom oprulles i en række erindringsglimt, hvor vi følger hendes liv med forældrene, fra hun i 1982 er seks år indtil 1994, hvor Isa placeres i en lejlighed i Paris, så hun kan lære at tage sig af sig selv. Derefter brydes kontakten med forældrene.

Barndomssporet består af en række episoder, som tegner billedet af det barn, man har gjort fortræd, fra hun blev født; "fra dag et". Efterhånden som Isa bliver ældre, ser man også hendes forskellige råb om hjælp, der viser sig som hendes udvikling af et socialt og psykisk handicap, men også her svigter forældrene, der blot sender hende væk.

Nutidssporet viser Isa i kamp med sig selv og sine omgivelser. Men da hun møder barndomskæresten Melvin, begynder hun så småt at ændre sig. Han er med til at sætte nogle processer i gang, der ikke i første omgang gør det nemmere for hende. Men det viser sig temmelig utroværdigt, at hans tilstedeværelse er nok til, at der dog sker noget, så Isa kan se sine dæmoner i øjnene og komme videre. Fremstillingen af forældrenes narcissisme er spiddende ond, ikke mindst i de dramatiske dialoger. Disse viser Ina Merete Schmidt som en virkelig skarp portrættør, ligesom fremstillingen i øvrigt er meget lovende. Beskrivelsen af Isas vej tilbage til (følelses)livet virker dog ikke troværdig.

Ina Merete Schmidt: Fra dag et. 248 sider. 199 kroner. Gyldendal.

kultur@kristeligt-dagblad.dk