Prøv avisen
Bag om bogen

Det overraskede mig, at bogen kom til at kredse om tro

Maja Lucas har tidligere behandlet moderskab som tematik i romanen ”Mor”, og hun tegner også et billede af en dysfunktionel mor i sin nye roman ”Gennem natten og vinden”. – Foto: Gyldendal/Les Kaner

Maja Lucas er aktuel med romanen ”Gennem natten og vinden”, der handler om en alenemor, der har svært ved at få livet til at hænge sammen

Hvornår og hvordan fik du idéen til at skrive bogen?

”Den er faktisk sammensat af to forskellige impulser. Den ene impuls fik jeg fra at tale med nogle sårbare fremmede, som jeg så stå og rode rundt i affaldscontainerne nede i min gård, hvor jeg bor i København. Og den anden impuls fik jeg af en tur til Jylland, hvor vi kørte rundt i landskaberne langt uden for byerne. Det afspejler bogens slutning, hvor hovedpersonen træder ud af civilisationen og ind i naturen, efter hun har begået en forbrydelse. Men tematisk set hænger romanen også sammen med min forrige roman ’Mor’, der handler om moderskab, som også er en væsentlig del af den her bog. For den handler om alenemoderen Johanne, der har svært ved at være i moderrollen. Der er både ømme scener, hvor hun omfavner sit barn og scener, hvor hun slår ham, råber ad ham og glemmer ham i børnehaven. Men det er ikke kun en bog om moderskab, men egentlig mere et portræt af en kvinde med nogle utraditionelle træk. Hun har meget vrede og aggression i sig – en kaotisk drift mod tragedien. En af mine kolleger har kaldt min roman for en historie om en kvindelig deroute. Jeg er tilbøjelig til at give ham ret.”

På hvilken måde er bogen blevet anderledes fra den, som du forestillede dig at skrive?

”Jeg har aldrig skrevet en bog, som jeg havde en præcis forestilling om. Det begynder altid som iagttagelser og følelser, og pludselig tager det form af tekster. Denne her roman troede jeg længe skulle være en novelle til en novellesamling, jeg er ved at skrive, men teksten voksede, og til sidst gav jeg efter og lod det blive en roman. Det overraskede mig desuden, at bogen også kredser lidt om religionen og troen. Hovedpersonen Johanne har tidligere fået øgenavnet Johanne Døberen, og det navn viser også et mellemværende med næstekærligheden og en religiøs idealisme, der i sidste ende handler om en søgen efter, hvor livet kommer fra. I bogen møder hun den illegale indvandrer, Dima, der er meget mere religiøs og fatalistisk end hende. Det resulterer blandt andet i, at han går for sent til lægen med en livstruende sygdom, men han kommer også med en kærlighed, som hun med sin golde materialisme har svært ved at tage imod.”

Hvilken bog har inspireret dig mest i arbejdet?

”Johannes fortællerstemme er inspireret af den norske forfatter Kjell Askildsen. Hans fortællerstemmer har en mærkelig blanding af noget råt og kynisk, men med humoren og sårbarheden lige neden under. Der er også en del lyrik gemt i bogen, og jeg har måttet takke mange andre, især digtere, i efterordet, fordi jeg rundt omkring i romanen har lånt sætninger fra dem. Bogens titel er for eksempel snuppet fra et digt fra Goethe, som også optræder i bogen.”

I ”Bag om bogen” stiller vi en aktuel forfatter tre faste spørgsmål om vedkommendes nye bog.