Prøv avisen

En morder som redskab for fred

Fængselbetjentene Anders Brink Madsen og Ole Thestrup i »Jesus hopped the A-Train« på Svalegangen i Århus. (Foto: AnneLene Pedersen)

Teater: Medrivende forestilling p Svalegangen om Guds virkelighed i en verden af dd

Herre, gr mig til redskab for din fred, beder den omvendte seriemorder Lucius Jankovic i amerikaneren Stephen Adly Guirgis' prisbelnnede og da ogs meget bemrkelsesvrdige skuespil fra et fngsel, Jesus Hopped the A-train, der i Morten Lundgaards iscenesttelse har haft Skandinavienspremiere p Svalegangen i rhus. Det opfres i samarbejde med et andet rhusiansk teater, Von Baden.

Er Angel, der har forvoldt n mands dd, bedre end Lucius Jankovic, der i en rus af sprut og stoffer har drbt ott|
A
el vil gerne tro, at han er bedre. Han er fngslet for mordet p en nyreligis vkkelsesprdikant, der hjernevaskede og stjal hans bedste ven. Men, gentager Angel igen og igen, han skd ham bare i rven og mener ikke, det kan vre hans skyld, at prdikanten senere alligevel dde. Konfronteret med den altid snakkende - eller rettere: rbende - Lucius bliver det imidlertid stadig svrere for Angel at vikle sig fri af skylden. Og til sidst tager han den p sig.

Umoderne sagt handler stykket om vejen til syndsbevidsthed. Og om nde.

$SUBT_ON$Den fangnes frihed

P Lucius, spillet med gld af Henrik Vestergaard Nielsen, venter den elektriske stol. Men hver dag bner han den frihedens gave, som Gud har givet ham. Han har oplevet at blive berrt af Gud. Forvisningen om Guds tilgivelse stter den fangne fri. Engang hadede han lyset, nu elsker han det.

Fngselsbetjenten (Anders Brink Madsen) med de djvelske aner tler ikke den gudelige tale. Hvorfor gr Lucius dog ikke selv en ende p det hele? Han har jo alligevel ikke noget at hbe p. Men Lucius, for hvem troen ikke er en gave, men en beslutning, fastholder, at Gud har en fremtid ogs til ham - en fremtid, som han vil, at ligeledes Angel skal have andel i. Frederik Meldal Nrgaard skaber et efterhnden ganske gribende portrt af den sidstnvnte, en hrdt tillukket mand, der langsomt bner sig. Som en bevgelse fra dd til liv.

Angels udvikling foregribes i den frste scene med ham: Han forsger sig med fadervor, men falder ved hvert tillb over det besvrlige ord vorder. Luk rven!, rbes der vredt fra nabocellerne. Vk med det bedetppe!

Af betydning for Angel er endvidere det titelhentydende barndomsminde, som han tt p erkendelsen af skylden endelig tr tale om: en mirakuls redning fra at blive krt ned af et undergrundstog. Var det Jesus, der var p frde? Og kan han ogs redde ham fra at blive krt ned af skylden? S direkte udtrykker Angel sig ganske vist ikke. Men det er i stykkets nd at antage, at han forholder sig til sprgsmlet.

Kett Ltzhft er advokaten, der engagerer sig mere end professionelt i Angels skbne - hvad hun betaler prisen for. Og Ole Thestrup har en lille, men betydningsfuld rolle som en fngselsbetjent, der fyres p grund af sin fngselsfremmede menneskelighed - men vender tilbage for at vre hos Lucius, da denne skal henrettes. Thestrup opbygger en skikkelse, der i al sin ngternhed er bevgende.

Den i det ydre aggressive og r forestilling lfter sig efter en lidt tvende begyndelse og bliver et medrivende udsagn om Guds virkelighed i en verden af dd.

Stephen Adly Guirgis: Jesus Hopped the A-train. Oversttelse: Henrik Vestergaard Nielsen. Iscenesttelse: Morten Lundgaard. Scenografi: Anne Marie With Bje. Von Baden og Svalegangen, rhus. Skandinavienspremiere.

grymer@kristeligt-dagblad.dk