En skizofren Don Juan

”Don Juan” på Aalborg Teater er anarkistisk og frit flagrende, men også underligt uaktuel

På Aalborg Teater huserer lige nu en ægte fusentast. Han tror ikke på Gud, ikke på djævelen, men han tror rigtig meget på sig selv. Han kan manipulere sig ud af alle kniber, og han kan forføre alle kvinder. Denne mand er Don Juan.

Norske Johannes Holmen Dahl har senest instrueret Michelle Houellebecqs ”Underkastelse”, som var en ekstremt aktuel, men langsommelig forestilling. Hans vilde fortolkning af ”Don Juan” er helt modsat: anarkistisk og frit flagrende, men også underligt uaktuel.

Det unge hold sprudler af liv i en berusende første akt. Don Juan og hans entourage af spillemænd i nutidstøj forfører os med fjol og musik – alternative hits fremført af alle spillerne på hvert sit instrument, fra tamburin og harmonika til stortromme og trompet. Væggen mellem os og dem er brudt ned fra begyndelsen, og vi inviteres til at føle os som en del af holdet. Plyssædets komfortzone, som vi normalt nyder at blive i, tvinges vi også ud af. Vi bliver mindet om, at teatret er en social sport, hvor mennesker interagerer med mennesker.

Hele salen bruges som scene. Selv- og altelskende spankulerer Don Juan omkring og laver kysmund til alle med en puls. Hans hjerte står aldrig stille, løber fra én holdeplads til den næste. Der er noget sødt og lidt misundelsesværdigt over hans evne til at lade sig begejstre så let.

Patrick Baurichter glimrede som en excentrisk Hamlet

Prøv en måned for 0 kr.
Alle læsere kan få adgang til alle artikler og avisen i 4 uger uden omkostninger.
Allerede abonnent? Log ind.

Kommentarer

Du skal have en Facebook-profil for at kunne kommentere denne artikel. Husk at brud på reglerne kan medføre, at dine kommentarer bliver fjernet, og din profil udelukkes fra debatten. Læs mere om vor moderering her.

 
 
 

Prøv Kristeligt Dagblad 4 uger gratis!

Indtast dit telefonnummer herunder og klik 'Næste'. Tilbudet er uforpligtende og dine personlige oplysninger behandles fortroligt.