Engelsk tradition genoplivet i København: En koncert med liv, lyst og perspektiv

The Alehouse Session genoplivede en gammel engelsk tradition i Musikhuset i København

Et af verdens mest dynamiske og spændende ensembler, Baroksolisterne med den norske violinist Bjarte Eike i spidsen, har skabt koncertformatet "Alehouse Sessions". Her transformerer de en koncertsal til stemningen i en engelsk pub fra 1600-tallet, hvor folkemusikken og den klassiske musik levede side om side. En ganske særlig musikoplevelse, der ”leger med genrerne og skaber en helt unik stemning, man ikke længere troede fandtes – og som har gjort gruppen til et verdensomspændende fænomen. Her kan man opleve, hvordan de toptunede internationale barokstjerner genskaber pubstemningen med musik, humor, improvisation, frihed – og selvfølgelig øl”.

Dette citat, der promoverer det otte mand store internationale ensemble The Alehouse Boys, giver kun et flygtigt billede af den spillemandsglæde, denne unikke oktet lagde for dagen i en godt to timer lang koncert, der lørdag aften fandt sted i Musikhuset på Vesterbrogade i København – den bygning, der for en årrække siden rummede Københavns Bymuseum, og hvor så mange besøgende har fået et fascinerende indblik i hovedstadens historie.

”Øldrengenes” spillemandsglæde kom til udtryk på mange forskellige måder, ikke mindst i den direkte kontakt til publikum. Men primært levede begivenheden op til ens forventninger om kombinationen mellem øl og musik – og blev ubestridt den mest øllede koncert, denne anmelder har overværet. Og det er i denne sammenhæng ment positivt.

Folk tog øl med op til siddepladserne på første sal, og man blev gjort opmærksom på, at det – også mens musikken spillede – var helt i orden at gå op til det lille udskænkningssted i højre side af salen og sørge for friske forsyninger, ligesom musikerne grundigt sørgede for at få slukket tørsten undervejs. Det gik på ingen måde ud over kvaliteten i spillet og tangerede på intet tidspunkt det bøvede, højst det lidt fjollede eller selvfede i et par situationer, når gækken blev slået løs.

Undervejs kunne man ikke undgå at tænke på det historiske aspekt, som Bjarte Eike i sin indledning havde gjort opmærksom på – Alehouse-fænomenet har såmænd tråde helt tilbage til den berygtede/berømte statsmand Oliver Cromwell (1599-1658), der, som man kan forstå af årstallene, var samtidig med Christian den Fjerde – og var en af de få historiske skikkelser, der efter sin død fik den tvivlsomme ære at blive posthumt henrettet.

En koncert med liv, lyst og perspektiv, og så måtte man leve med, at visse gængse normer som eksempelvis et program med en smule info om indhold og medvirkende ikke kom i spil denne aften.

The Alehouse Boys i Musikhuset på Vesterbro i København. Koncertrækken Series of Four fortsætter den 18. marts, den 7. april. og 19. maj.