Prøv avisen
Eftertanken

Corporate Social Responsibility?

Virksomheder signalerer med deres CSR, at de tænker på samfundet og tager et samfundsansvar. Så vidt, så godt. Hvis de lever op til lovgivning og hæderlighed, er det da fint. Men det burde være en selvfølge og ikke noget, man bryster sig af, skriver Per Øhrgaard. Billedet er fra CSR-Awards. Foto: Henning Bagger/ Ritzau Scanpix

Virksomheder er i dag ramt af en CSR-bølge. Men hvis definitionen af, hvad et samfundsmæssigt ansvar er, glider over på virksomhedernes hænder, glider det væk fra alle os andre

Corporate Social Responsibility. Ved De, hvad det betyder? Det er naturligvis engelsk, fordi engelsk er business language, men oversat til dansk betyder det ”virksomhedernes ansvar over for samfundet”.

Og hvad er så det for noget? Det er at opføre sig ordentligt, og det er der faktisk også mange virksomheder, der gør, såmænd nok de fleste. Der er også nogle, der ikke gør, og det er ikke altid de mindste – for eksempel banker, der medvirker til hvidvaskning af penge eller til skattesnyderi eller andet af samme slags. For ikke at tale om tyske bilfabrikker.