Et af kvindelivets evige dilemmaer tegnes og fortælles

Illustrator Line Jensen udfolder i øjeblikket billedhugger Anne Marie Carl-Nielsens liv i tekst og tegninger på det sociale medie Instagram. Fortællingen om komponisten Carl Nielsens hustru rummer både kunsten, kærligheden og det eksistentielle dilemma

Illustrationen viser Anne Marie Carl Nielsen i Athen under arbejdet med ”Typhon”. – Illustrationer: Line Jensen.
Illustrationen viser Anne Marie Carl Nielsen i Athen under arbejdet med ”Typhon”. – Illustrationer: Line Jensen.

Illustrator Line Jensen er kendt for sine tegninger af et kaotisk hverdagsliv med småbørn og trætte forældre i arketypiske situationer. Tegningerne vækker genklang hos mange og har skaffet hende mere end 30.000 følgere på det sociale medie Instagram, der er blevet hendes levevej.

Line Jensens tegninger, som hun lægger op på det sociale medie, er også blevet samlet i to bøger med samme eksistentielle tematik: Hvordan moderne mennesker, især kvinder, balancerer arbejds- og familieliv. Hvordan er man mor og hustru og samtidig optaget af sit arbejde i en tid og i en branche, hvor alting flyder sammen?

Men denne sommer sker der noget nyt på den populære illustrators Instagram-profil. Hun har nemlig kastet sig over billedhugger Anne Marie Carl-Nielsen liv, som hun med sin genkendelige streg formidler i det, hun kalder en sommerserie.

Line Jensen mødte Anne Marie Carl-Nielsens værker for første gang i starten af juni, da Statens Museum for Kunst inviterede hende og en række andre tegnere på besøg på Den Kongelige Afstøbningssamling. Besøget skulle danne grundlag for en kommende udstilling, hvor tegnerne skulle fortolke udvalgte afstøbninger.

Illustration af Carl Nielsen med parrets tre børn. Marie Møller var Anne Marie Carl-Nielsens veninde, der hjalp til i hjemmet, mens billedhuggeren arbejdede i Athen.
Illustration af Carl Nielsen med parrets tre børn. Marie Møller var Anne Marie Carl-Nielsens veninde, der hjalp til i hjemmet, mens billedhuggeren arbejdede i Athen.

Line Jensen blev betaget af en trehovedet afstøbning, som Anne Marie Carl-Nielsen havde arbejdet på i Athen i 1903 og 1904. Her havde billedhuggeren som den første fået lov til at kopiere de arkaiske græske skulpturer og skulpturgruppen ”Typhon”, som var et mastodontværk med sine tredobbelte mandsoverkroppe og slangehaler. Oprindeligt havde skulpturen udsmykket det første Athenetempel fra cirka 570 f.Kr. på Akropolis. Arbejdet krævede, at Anne Marie Carl-Nielsen efterlod sin mand, den kommende så berømte komponist Carl Nielsen, og parrets tre børn alene i København i syv måneder. Et valg, der fik store konsekvenser for ægteparret, fortæller Line Jensen, der ikke bare øjeblikkeligt blev optaget af skulpturen, men også af fortællingen bag skaberværket.

”Anne Marie Carl-Nielsen insisterede på at tage af sted for at arbejde. Jeg synes, det er vildt spændende at dykke ned i, hvordan den beslutning påvirkede deres ægteskab. På en måde er det en meget moderne historie, selvom den er over 100 år gammel. Det er nogle tematikker, jeg har arbejdet med før – balancen mellem arbejde og familieliv. Og at der så er en jaloux ægtemand tilbage i Danmark, der skrev breve til sin bortrejste hustru – det måtte jeg undersøge nærmere,” fortæller illustratoren, som fordybede sig i bøger og podcasts om den anerkendte danske billedhugger.

Da Line Jensen begyndte at drømme om billedhuggerens liv om natten, vidste hun, at her var materiale til en visuel fortælling, som hun måtte formidle på sin Instagram-profil. Men historien ligner ikke noget af det, Line Jensen før har delt med sine følgere, og derfor føltes det angstprovokerende at dele med de 30.000 følgere på Instagram, der er blevet den økonomiske lim, som gør hendes arbejdsliv rentabelt.

Da Line Jensen begyndte at tegne billeder fra sin barsel og lægge dem på det sociale medie, var det nemlig på opfordring af hendes følgere, at hun lavede sin første bog, ”Hver dag starter det forfra”. I dag sælger illustratoren prints, tryk, originaler, T-shirts og andet med den genkendelige streg på fra sin hjemmeside med Instagram som udstillingsvindue. Så hvordan ville de dedikerede følgere tage imod en fortælling om en billedhugger, der var aktiv for over 100 år siden? Selvom tematikken ville være velkendt, var det ukendt og utrygt land, fortæller Line Jensen.

”Jeg var i tvivl, om jeg turde kaste mig ud i det. Dem, der følger mig, gør det for at få det, de plejer. Glimt af hverdag og kaos. Forældre, der skændes, kopper, der falder på gulvet. Men min hjerne trængte også til en pause fra alt det – et længere forløb og en fortælling, som strækker sig over tid, men hvor det samme grunddilemma er på spil,” uddyber hun fra sommerhuset på Møn.

Her har hun lovet sin mand at holde ferie fra arbejde. Sådan helt fri. Næsten da.

Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen skriver sammen, mens hun er bortrejst. Brevene danner baggrund for bogen ”Carl og Marie – I kunst og kærlighed” af Amalie Kestler og Lotte Andersen fra 2018.
Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen skriver sammen, mens hun er bortrejst. Brevene danner baggrund for bogen ”Carl og Marie – I kunst og kærlighed” af Amalie Kestler og Lotte Andersen fra 2018.
Det er nyt for illustrator Line Jensen at arbejde med en serie af sammenhængende tegninger. Hun er spændt på, hvordan følgerne på Instagram vil tage imod fortællingen.
Det er nyt for illustrator Line Jensen at arbejde med en serie af sammenhængende tegninger. Hun er spændt på, hvordan følgerne på Instagram vil tage imod fortællingen.