Prøv avisen
Museernes bedste billeder

Et antinazistisk værk, som hylder det uperfekte

Wilhelm Freddie: ”Meditation over den antinazistiske kærlighed” (1936). – Foto: Kunsten Museum of Modern Art Aalborg

Wilhelm Freddies ”Meditation over den antinazistiske kærlighed” er et oprør mod nazismen, en hyldest til den uperfekte kærlighed og den kropslige forvrængning – og et af Kunsten i Aalborgs bedste danske malerier, siger direktør Gitte Ørskou

Som ung pige i Aalborg var mødet med Wilhelm Freddies ”Meditation over den antinazistiske kærlighed” overrumplende. Det var en åbning til det undertrykte, seksualiteten, det beskidte, døden, alt det, man som pubertetspige bliver opmærksom på, at livet også rummer.

Kunsten fyldte ikke noget særligt i mit liv som 14-årig, men pludselig blev jeg bevidst om, hvordan den surrealistiske kunst kunne gøre os klogere på os selv som mennesker. Det, der står tydeligst frem for mig i værket, er kontrasten mellem den egentlig meget omsorgsfulde kærlighedsscene og den groteske udvækst på kvindens ben, mellem den smukke, storladne himmel og den lille Hitler-figur.