Et glædeligt gensyn med det uartige teater, fra før verden blev woke

"The Producers" er en musical helt ude af takt med tiden – stereotyp, politisk ukorrekt og fyldt med fejende strækmarch og heilende Hitler-babes. Befriende skandaløst og ganske nostalgisk

Der er hverken sparet på de opulente kulisser, det gavmilde lysshow, de skarpt koreograferede dansere eller de træfsikre hits – og det er vel alt nok i disse trængte tider.
Der er hverken sparet på de opulente kulisser, det gavmilde lysshow, de skarpt koreograferede dansere eller de træfsikre hits – og det er vel alt nok i disse trængte tider. Foto: Miklos Szabo.

Det er ikke til at sige, hvor Det Ny Teater på Vesterbro i København har befundet sig det seneste årti eller to. I hvert fald lader de sig ikke umiddelbart mærke med tendenserne i tiden.

Det ser man i den nylige genopsætning af Mel Brooks’ populære Broadway-basker "The Producers", som efter 16 år er tilbage på scenen med sit heilende nazi-lir, sine tykfobiske jokes og "bøsser" med stemte s’er. Man skal dog være mere end almindeligt krænkelsesparat for rigtigt at lade sig forarge over stykkets godmodige frækhed og nuttede boomer-humor.