Et klik til kulturen

Med en fælles hjemmeside vil museerne i København og omegn gøre det lettere for brugerne at finde frem til de rigtige oplevelser. Kulturen i Danmark lægges i stigende grad på nettet

Hjemmesiden kulturklik.dk skal gøre det lettere at være museumsbruger. Her er det Statens Museum for Kunst, der netop har lanceret den internetbaserede tjeneste "Kunsthistorier-online".
Hjemmesiden kulturklik.dk skal gøre det lettere at være museumsbruger. Her er det Statens Museum for Kunst, der netop har lanceret den internetbaserede tjeneste "Kunsthistorier-online". Foto: Jacob Nielsen.

Det skal være nemmere at være museumsbruger. Det mener 70 små og store kulturinstitutioner fra Danmarks Tekniske Museum over Revymuseet til Kronborg Slot. De mange og meget forskelligartede museer er gået sammen om at præsentere en hjemmeside på adressen kulturklik.dk.

Idéen er at gøre det nemmere for museumsbrugere at få viden og inspiration til nye oplevelser i kulturens verden. På hjemmesiden kan man blandt andet indkredse og krydssøge efter netop dén kulturoplevelse, der svarer til ens aktuelle behov. Det gælder, hvad enten man har lyst til at kombinere sin interesse for arkæologi, moderne billedkunst eller fotografi med eksempelvis en frokost, faciliteteter til børn eller en gåtur i det fri.

"Kulturklik er en ny og brugervenlig side til det moderne kulturpublikum, som ved, hvad de vil have. Vi ved, at 58 procent af de museumsbesøgende i dag ikke nødvendigvis kommer på grund af museernes udstillinger, men lige så meget for at se, opleve og være på museet. Museerne har masser at byde på ud over deres faste udstillinger, og det tager den nye kulturportal højde for," siger Lise Korsgaard, der er kommunikationschef i Kulturklik.

Ud over et nyt søgesystem kan kulturklik.dk imødekomme brugernes behov for mere viden. På hjemmesiden vil der være nyheder, aktuelle interview og dybtgående baggrundsartikler, så man hjemmefra kan være mere end almindelig godt forberedt på det, man skal opleve.

"Vi har stræbt mod at udvikle netop dét medie, der i fremtiden vil være det foretrukne for den bevidste kulturforbruger. Det segment, der søger oplevelser med substans og dybde, der udfordrer intellektet," siger bestyrelseformand for Museer i København og Omegn Frank Allan Rasmussen.

Kulturlivet i Danmark går i stigende grad på nettet med tilbud, der ligger ud over de almindelige institutioners præsentations-hjemmesider. Statens Museum for Kunst har netop lanceret den internetbaserede tjeneste "Kunsthistorier-online", der forbinder klassiske værker med hinanden, og sidste år besluttede kulturminister Per Stig Møller (K) sammen med videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) at afsætte 21 millioner kroner til at digitalisere kulturarven.

Pengene fordeles på fire projekter hos Det Danske Filminstitut, Statsbiblioteket, Det Kongelige Bibliotek og Statens Naturhistoriske Museum. På Det Kongelige Bibliotek er man nået langt med projektet "Kulturperler". På hjemmesiden kan man læse, at der alene den seneste måned er registreret samlinger inden for emnerne religion/kirkehistorie, folkeminder og musik.

washuus@k.dk