Et lykkeligt samarbejde

Jens Søndergaard: "Høstlandskab", u.å.
Jens Søndergaard: "Høstlandskab", u.å.

Bente Scavenius ler ved tanken om, hvor sjove hun og Poul Borum må have set ud sammen. Hun, den pæne, artige pige, og han, den kronragede, provokerende punker. Da hun mødtes med ham for sidste gang over en frokost på Café Krasnapolsky i det indre København otte dage før hans død i maj 1996, havde de været venner og samarbejdspartnere i 11 år. Lige siden forlagsdirektør Jarl Borgen bad dem stå bag pragtværket "Malernes og forfatternes Danmark". Nu genopstår bogen som udstilling på Kunsthallen Brandts Klædefabrik i Odense. Med en glad, men lidt vemodig Bente Scavenius som konsulent.

– Poul løftede mig ud af den akademiske sump, hvor jeg sad og skrev små nydelige bøger om kunst. Hans enorme viden om

litteratur, som forfatter, kritiker og forbruger af en privat bogsamling på størrelse med en filial til Det Kongelige Bibliotek, gjorde ham til spændende sparringspartner. Ligesom han var en blændende og dristig formidler. Alt sammen noget, jeg i den grad har haft gavn af lige siden. Samtidig tror jeg også, at han blev inspireret af mig, så alt i alt var der tale om et lykkeligt samarbejde, siger forfatter og kunsthistoriker, mag.art. Bente Scavenius.

Bogen blev en bestseller. Inden tre uger var de første 16.000 eksemplarer langet over disken.

Siden fulgte masser af rejser rundt i landet, hvor de to optrådte som kulturdebattører, og til sidst nåede de at gennemføre fire ud af flere planlagte udsendelser på TV 2 om kunst og litteratur.

– Vi var perfektionister, men Poul sagde: "Vi må aldrig være så godt forberedte, at vi ikke kan overraske hinanden", tilføjer hun.

I går var hun i Odense i forbindelse med åbningen af udstillingen, der også hedder "Malernes og forfatternes Danmark". Ideen med udstillingen er at tilbyde publikum en vandring gennem mere end 200 års naturoplevelser og menneskesyn i Danmark. Udstillingsleder og inspektør i Kunsthallen, kunsthistoriker Lene Burkard har sammen med Bente Scavenius skaffet næsten alle de malerier til veje, som i sin tid udgjorde illustrationerne til Poul Borums valg af digte og

prosatekster fra 1770'ernes Johannes Ewald og frem til nu-

tiden. Endvidere har man i Kunsthallen ladet udstillingen gå helt op til vore dage, bl.a. med et kæmpemæssigt, ikke tidligere udstillet Per Kirkeby-maleri, "Weltuntergang" fra 2002.

Undervejs i vandringen møder man ord af Søren Kierkegaard, Henrik Nordbrandt, Valdemar Rørdam, Emil Aarestrup, Ole Sarvig, Simon Grotrian, Jens Smærup Sørensen, N.F.S. Grundtvig, Helle Helle, B.S. Ingemann, Martin A. Hansen, Henrik Pontoppidan, Lene Henningsen m.fl. Og billeder af V. Hammershøi, Christen Købke, Anna Syberg, Johannes Larsen, P.C. Skovgaard, Carl-Henning Pedersen, H.A. Brendekilde, Jens Søndergaard, Jørgen Sonne, Arne Haugen Sørensen, Kaspar Bonnén, Malene Land-green, Katya Sander, Nina Sten-Knudsen, Mads Gamdrup m.fl.

– Det er en udstilling, der lægger op til kontemplation, ro og fordybelse. Man kan læse teksterne i kataloget, eller man kan høre dem i høretelefoner rundt om i udstillingslokalet, mens man kigger billeder. Pointen er, at de to kunstarter skal befrugte og fortolke hinanden på en helt ny måde, som forhåbentlig rammer nogle nervetråde hos betragteren, siger Bente Scavenius.

Stemmen i høretelefonerne tilhører hendes ægtefælle, skuespilleren og instruktøren Joen Bille.

Bente Scavenius har ikke noget favoritbillede. Kan slet ikke vælge et enkelt ud efter så mange år med kunst som hovedområde. Hendes barndomshjem, herre-gården Klintholm på Møn, var fyldt med pragtfuld guldalderkunst, og selv blev hun "vakt" og klar over, at alt det her måtte hun beskæftige sig mere med, da hun som 12-årig stod foran Rembrandts "Nattevagten" i Amsterdam. Men når det gælder motiver generelt, er hun ikke i tvivl:

– Det er altid landskaberne, der gør størst indtryk på mig. Jeg er vokset op i tæt kontakt med en dramatisk natur, som har påvirket mig med sine evigt skiftende stemninger, rytmer og lysindfald. Og her kan et maleri af Kirkeby kalde lige så dybt erindringer frem som et af Lundbye. Det er jo ikke så meget billeder som sindstilstande, det drejer sig om, og de kan være abstrakte som moderne kunst, siger Bente Scavenius, der forbereder en bog for Gyldendal om det danske landskabsmaleri.

Dog ikke lige i disse dage, hvor hun har travlt med foredrag om 1890'ernes kunst på den store kulturfestival Golden Days i København.

$CLASS=bymail$boas@kristeligt-dagblad.dk

$CLASS=rubfakta$

Bente scavenius

Født 1944. Mag.art. i kunsthistorie,

Københavns Universitet 1981. Har

bl.a. skrevet "At læse billeder",

"Se på verdenskunst i Danmark",

"Fredensborg Slotshave", "Den

lille billedkunst", "Hammershøis

København" og gennem årene

modtaget flere hædersbevisninger,

som RosenkjærPrisen og senest

N.L. Høyen Medaljen.

Udstillingen i Kunsthallen Brandts Klædefabrik i Odense vises frem til den 9. januar 2005. Bogen fra 1985, som den bygger på, fås i dag kun antikvarisk.

Anna Syberg: "Roser", 1912.
Anna Syberg: "Roser", 1912.
P.C. Skovgaard, "En Sommerdag", 1846. (Foto: Kunsthallen)
P.C. Skovgaard, "En Sommerdag", 1846. (Foto: Kunsthallen)