Et møde mellem to verdener på teaterscenen

Med Aarhus Teaters forestilling ”Aftryk”, dramatikeruddannelsens midtvejsprojekt, vil dramatikerelev Morten Dahl Lützhøft i aften sætte fokus på en bedre forståelse for andre menneskers tro, kultur og baggrund

Kan man kombinere to verdener, hvis kultur eller tro er vidt forskellig? Det er spørgsmålet i dramatikerelev Morten Dahl Lützhøfts midtvejsprojekt ”Du må ikke så ihjel”, der har premiere med forestillingen ”Aftryk” på Aarhus Teater i aften. - Fotos: Rumle Skafte.
Kan man kombinere to verdener, hvis kultur eller tro er vidt forskellig? Det er spørgsmålet i dramatikerelev Morten Dahl Lützhøfts midtvejsprojekt ”Du må ikke så ihjel”, der har premiere med forestillingen ”Aftryk” på Aarhus Teater i aften. - Fotos: Rumle Skafte.

”Det er meget nemt at dele folk op i gode og onde. Demokrati mod diktatur, den ene religion mod den anden. Men i stedet for at skabe fjendebilleder, bør vi træde et skridt tilbage og prøve at forstå de situationer, andre mennesker kommer fra.”

Ordene tilhører Morten Dahl Lützhøft, der i aften debuterer med sit midtvejsprojekt fra dramatikeruddannelsen ved Den Danske Scenekunstskole.

Opgaven til de i alt seks studerende lød på at skrive en tekst ud fra ordet ”impact” - på dansk ”aftryk” eller ”indtryk”. Det har ført til en såkaldt teatertapas med seks forskellige tekster, der alle tager udgangspunkt i livets skelsættende episoder.

Morten Dahl Lützhøft har skrevet ”Du må ikke slå ihjel”, en fortælling om en ung kvinde, der er brudt ud fra en religiøs bevægelse. Da hun senere mister sin kæreste i en skiulykke, bliver hun opsøgt af en gammel ven, som hun ikke har været i kontakt med, siden hun forlod den tro, han stadig er en del af.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er en tekst om had, kærlighed og religion, men også om, hvordan vi kan blive bedre til at håndtere mødet mellem to forskellige verdensbilleder, fortæller den 25-årige dramatikerelev:

”Vi mener hver især, at vores egen kultur og måde at leve på er den rigtige. Men alle har deres grunde til at handle, som de gør. Derfor vil jeg sætte fokus på, at vi skal prøve at forstå andre mennesker og den baggrund, de har med sig. For ellers er det, at det så hurtigt kan gå galt.”

Hans ord vækker associationer til nogle af de sammenstød, der præger debatten i disse år: Islam over for kristendom og flygtninge over for de lande, der skal tage imod dem. Og det handler teksten også om, siger Morten Dahl Lützhøft, men han understreger, at handlingen samtidig er åben for publikums egen tolkning.

”For at være helt ærlig, så gad jeg ikke lave en historie om islam og kristendom, der mødes. For det vigtigste er, at folk selv tager stilling til det, de ser. Danner sig deres eget indtryk af, hvad den her kollision mellem karakterernes to kulturer handler om.”

Derfor er tekstens navnløse religion heller ikke, hvad Morten Dahl Lützhøft kalder ”en ond magt”, men et billede på, at vi ofte kun ser toppen af isbjerget, når vi danner os et indtryk af andre mennesker og deres situation.

”Den grundlæggende konflikt er, at de to personer tilhører to forskellige verdener. Og det er det møde, der kan være så vanskeligt,” slutter han.