Et stykke musik til hver af påskens dage

På en ny cd kan man høre fire korte påskekantater af tyske Christoph Grauner: en til skærtorsdag, en til langfredag, en til påskedag og en til anden påskedag

Påskekantater

Tyskeren Christoph Graupner (1683-1760) blev født to år før to af barokkens største komponister, Bach og Händel, men overlevede dem begge. Han udnyttede sin lange levetid til en svimlende produktion – det blev i alt til omkring 2000 værker, heriblandt flere end 1400 kirkekantater, 113 symfonier, cirka 80 suiter og otte operaer. Da bystyret i Leipzig i 1723 skulle ansætte en ny kantor ved Thomaskirken, stod Graupners navn øverst på ønskelisten, men da han ikke kunne løses fra en kontrakt andetsteds, valgte man i stedet Johann Sebastian Bach – og kom dermed til at skrive et væsentligt stykke musikhistorie.

På en ny cd fra selskabet Capriccio kan man høre fire korte påskekantater af Graupner: en til skærtorsdag, en til langfredag, en til påskedag og en til anden påskedag. De har en samlet spilletid på under en time, men alligevel får man et ganske godt indtryk af hans stil.

Det er barokensemblet Pulchra Musica Baroque Orchestra, der spiller under ledelse af Christian Bonath, og sangsolisterne er alle mænd: tenoren Sebastian Hübner, bassen Johannes Hill samt kontratenoren Jan Jerlitschka – alle af udmærket klasse, selvom nogle lyttere måske vil foretrække en kvindestemme, en varmt klingende alt, til sidstnævntes arier.

Artiklen fortsætter under annoncen

Man må konstatere, at barokken var en frodig musikæra med mange spændende, i dag noget oversete komponister. Men når dette er sagt, skal man i disse påskekantater ikke forvente et niveau på højde med det, Bach præsterede i mange af sine mere end 200 kirkekantater.

Danmarkshistorie og musik i skøn forening

Peter Heises opera ”Drot og Marsk” fik sin uropførelse i september 1878 på Det Kongelige Teater og er af mange blevet betegnet som det bedste bud på en dansk nationalopera. Librettoen var skrevet af Christian Richardt efter Carsten Hauchs skuespil ”Marsk Stig”. Operaen er optaget i den danske kulturkanon, hvor man har kaldt Kong Erik Klipping ”en Don Juan i dansk middelalder” og tilmed peget på, at handlingen er af en sådan art, at Hollywood ville have slået til med det samme!

Det må derfor vække stor interesse, at der på plademærket Dacapo nu foreligger en ny indspilning med en stærk sangerbesætning. I hovedrollerne høres en veloplagt Peter Lodahl som den kvindekære Kong Erik og en stålsat Johan Reuter som hans marsk (eller marskal) Stig Andersen.

Sine Bundgaard er ideel som stridens æble, fru Ingeborg, Gert Henning-Jensen dækker fint rollen som Rane, mens Sofie Elkjær Jensens stemme passer fortrinligt i partiet som kulsvierpigen Aase. Men stærkest indtryk gør Det Kongelige Kapel, under ledelse af Michael Schønwandt – jeg kan ikke forestille mig nogen bedre dirigent til at løfte dette klenodie af et musikværk.

Læg dertil, at den medfølgende booklet er forbilledlig. Ikke alene får man den fuldstændige libretto (på dansk og engelsk) med glimrende noter af Henrik Engelbrecht – den er desuden smukt illustreret, således bliver vi ikke snydt for en af de mest ikoniske illustrationer i danmarkshistorien, nemlig ”De sammensvorne rider fra Finderup efter mordet på Erik Klipping, Skt. Cæcilienat”, her i et stik efter Otto Baches berømte maleri på Frederiksborg Slot.

På min gamle LP-version (Unicorn med John Frandsen og DR Symfoniorkestret) gjorde maleriet sig dog bedre – i farver og en mere passende størrelse.

Men den nye boks med tre cd’er er ganske enkelt en klingende dansk kulturskat, danmarkshistorie med den store pensel og musik i skøn forening.