Prøv avisen

Et træ giver rum for eftertænksomhed

”Et træ er ikke bare rent fysisk større end os selv, men det rækker også opad, og dermed udmærker det sig særdeles godt som et symbol på det religiøse,” siger John Kørner om sit store alterbillede i Østerhåb Kirke i Torsted Sogn ved Horsens. Foto: CLAUS FISKER Denmark

Billedkunstneren John Kørner har skabt et 4 gange 11 meter stort alterbillede til den nybyggede Østerhåb Kirke ved Horsens. Han er ikke selv troende, men har stor respekt for dem, der tror, og for den åndelighed og det fællesskab, der findes i kirkerne

En gul og en rød lift af den slags, man ellers kun ser på byggepladser, er opstillet foran alteret i Østerhåb Kirke. 11 meter oppe står møbelpolstrerne Nina Løjborg og Karina Schubert på hver sin lift og med hver sin liftfører. De har en hammer hængende i baglommen, søm i munden, og mellem sig balancerer de med et kæmpestort, sammenrullet lærred.

LÆS OGSÅ: Michelangelos kirkekunst vakte forargelse i kirken

Nede i kirken står billedkunstneren John Kørner og læner nakken så langt tilbage, han kan. Det er hans værk, der hænger deroppe, og selvom man skulle tro, at han kender billedet, er han nok den i kirken som ud over ham er fyldt med menighedsrådsmedlemmer, præst og pressefolk der er mest spændt på, hvad der kommer til syne, når lærredet er rullet helt ud. Hvordan værket tager sig ud, når det fylder hele altervæggen i den nybyggede kirke.

Jeg har jo aldrig rigtigt set billedet, siger han og forklarer uddybende, at hans teknik er at male med meget vandholdig maling og med lærredet liggende på gulvet.

Nina Løjborg og Karina Schubert har deres eget firma i Charlottenlund ved København, og John Kørner gjorde også brug af dem, da hans store værk til Kronprinsparrets hjem på Amalienborg skulle hænges op. Han stoler blindt på dem, men er alligevel lettet, da det enorme lærred er rullet på plads.

Det gør en kæmpe forskel at se det hængt op i rummet, og jeg er meget glad for resultatet. Det sidder lige i øjet, siger han, da maleriet med nogle justeringer fra de to møbelpolstrere hænger, som det skal.

For John Kørner er det vigtigt, at hans maleri ikke kommer til at virke som en stor, massiv flade. Han har tilstræbt at gøre det meget luftigt, let og tilgængeligt. Motivet er et træ, der står majestætisk i venstre side af billedet og har en krone, der er så luftig, at lyset brydes i den.

Man er altid spændt på, om proportionerne er korrekte, eller om noget fylder for meget, men det her er virkelig fint, siger han.

Østerhåb Kirke blev indviet allerede den 4. september, men har altså indtil nu været uden alterudsmykning. Den er resultatet af en lang planlægnings- og byggeproces udløst af et hastigt voksende sogn, der for længst har sprængt alle rammer for den eksisterende middelalderkirke i Torsted. I sognet bor i dag 8400 mennesker mod blot 800 i 1960. Det består hovedsagelig af parcelhuse, og dermed er der rigtigt mange børnefamilier. Ifølge Litten Hjorth, der er provst og en af de tre præster, der er ansat i Torsted Sogn, bruger familierne kirken flittigt, og over 90 procent af børnene her bliver døbt.

Den nye moderne kirke er tegnet af arkitekt Johan Fogh og efterlader et indtryk af stram enkelhed i hvid beton, og hvor prædikestol og døbefont er skabt i cement. Kirkebænkene er i lyst træ, og i loftet hænger hvide lamper, der kan minde om flyvende duer. Der er ingen yderligere udsmykning i rummet.

Menighedsrådet i Torsted Sogn søgte derfor i begyndelsen af 2011 Ny Carlsbergfondet om støtte til udsmykningen af den nye kirke. Professor Morten Kyndrup fra fondets direktion aflagde ved påsketid besøg i kirken, og han blev så begejstret for kirkerummet, at Ny Carlsbergfondet efterfølgende besluttede, at donere et kunstværk i millionklassen. Menighedsrådet takkede ja, og dermed var beslutningen om, hvilket værk der skulle pryde kirkens høje altervæg ude af deres hænder og op til Ny Carlsbergfondet.

Østerhåb Kirke er et meget smukt, lyst og enkelt rum, der kalder på et markant kunstværk. Men samtidig skal det være et værk, der undersøtter enkelheden og det utrolig flotte lys, der kommer ind i kirken oppefra. Det er bestemt ikke et rum, der skal overbroderes, siger Morten Kyndrup.

Hans valg faldt på John Kørner, som han betegner som en fantastisk maler og en af Danmarks betydeligste yngre kunstnere.

Jeg ser en parallel mellem det storladne kirkerum og John Kørners farvesætning og hele den måde, han layouter sine malerier på. Han maler med store armbevægelser, og det giver noget af den samme storladenhed, som kirken har over sig, siger Morten Kyndrup og tilføjer:

Det slog mig under processen, at der ikke alene er noget, der ligner, men også er en modsætning og en dialog mellem værket og rummet. Kirkerummet er meget stramt i sig selv og kalder på en måde på en betydning. De kirkelige handlinger giver betydning, og det gør John Kørners værk nu også.

Ifølge Morten Kyndrup kommer kirken og kunstværket til at stå for eftertiden som et meget helstøbt udtryk for vores tid. Og billedet vil blive opfattet som et religiøst motiv.

I et sekulært samfund som vores behøver kirkekunsten ikke nødvendigvis at være stærkt symbolsk defineret. Selve rummet gør værket til et kirkeligt værk, man kan og skal ikke skille rammesætningen og kunsten ad, siger Morten Kyndrup.

Kort tid efter at John Kørner var blevet tilbudt opgaven med at udsmykke Østerhåb Kirke, så han i fjernsynet transmissionen fra den engelske prins Williams bryllup med Kate Middleton. Her havde man til lejligheden sat store træer med rod ind i kirken, og det slog John Kørner, at der var en åbenlys sammenhæng mellem træerne og det religiøse rum.

Jeg skulle arbejde med et alterbillede, der var 11 meter højt og kun 4 meter bredt, og da jeg så de træer i kirken i London, stod det klart for mig, at jeg da skulle male et rigtigt træ, fortæller John Kørner, som derefter lod sig inspirere af træsorten Libanon-ceder, der er et stedsegrønt træ med en opret vækst og en bred krone. Arten vokser i Libanon og det sydøstlige Tyrkiet og har gennem historien været eftertragtet som tømmer til skibsbygning. Kong Salomons tempel blev båret af søjler af den type cedertræ.

Et træ passer godt i en kirke, for inden for det religiøse taler man jo blandt andet om livets træ. Men for mig handler det også om, at træer har noget meditativt over sig, de skaber rum for eftertænksomhed. Og så repræsenterer træer noget, der er større end os selv, og som kan blive ældre end os selv.

Et træ er ikke bare rent fysisk større end os selv, men det rækker også opad, og dermed udmærker det sig særdeles godt som et symbol på det religiøse, siger John Kørner.

Han er opvokset på Lolland og har gået på en privat katolsk skole, hvor kirkegang var en del af skolens rytme. Han er dog ikke døbt, og som voksen har han ikke haft brug for at opsøge kristendommen.

Jeg har dyb respekt for mennesker, der tror, og nogle af de mest interessante samtaler, jeg har haft, har været med præster. Jeg føler mig forbundet med dem, når vi taler filosofi, og i det sociale ansvar, de ofte tager. Næstekærligheden kan jeg sagtens identificere mig med, siger John Kørner.

For provst Litten Hjorth er træet et oplagt religiøst symbol, og hun har det meget fint med, at udsmykningen af Østerhåb Kirke udgøres af et malet cedertræ.

Vi taler om livets træ og om træet som billede på Kristus. I dåben bliver vi podet med kristendommen som en kvist på et træ, og alle døbte er kviste på det samme træ og henter næring fra den samme rod. Kristus er det livgivende træ, vi henter vores kraft fra, siger hun, mens hun sidder på en af bænkene i kirken og ser det store lærred blive rullet ud.

På søndag indvies John Kørners store alterbillede, to keramiklysestager, som han også har lavet, samt et mindre maleri til kirkens dåbsværelse ved en festgudstjeneste.

Det krævede to lifte, to liftførere og to møbelpolstrere at få hængt John Kørners 4 gange 11 meter store billede op i Østerhåb Kirke i Torsted Sogn. – Fotos: Claus Fisker/Scanpix. Foto: CLAUS FISKER Denmark
Stort Kunstværk hænges op i Østerhåb Kirker i Horsens John Kørner er kunstneren Foto: CLAUS FISKER Denmark
Stort Kunstværk hænges op i Østerhåb Kirker i Horsens John Kørner er kunstneren Foto: CLAUS FISKER Denmark