Vi skal kopiere kineserne, lyder budskabet i bog om Kina

Danske virksomheder kan og bør lære af de kinesiske, er budskabet fra erhvervsjournalist Christina Boutrup, der behændigt skitserer, hvordan Kina på få år er gået fra at være underleverandør til storproducent

Alibaba.com. Youku. Huawai. Wish.com. WeChat. Alipay. Vi kender måske nogle af disse mærker og tjenester i Vesten, men vi kommer utvivlsomt til at kende flere i den meget nære fremtid. Man forventer nemlig, at Kina i slutningen af 2018 vil overhale USA som det land, der investerer mest i forskning og udvikling, ikke mindst når det gælder teknologiske løsninger. Vi skal til at lære, at ting ikke længere er Made in China, men Made by China – men hvordan er det egentlig gået til? Det spørgsmål stiller Christina Boutrup i sin nye bog ”Den store tech-revolution. Sådan former Kina vores fremtid”. Og kan det virkelig være rigtigt, at Kina på få år har bevæget sig fra at være underleverandør til at være storproducent?

Ja, lyder svaret. Kopisterne har været i mesterlære og er blevet udlært. Men det ændrer ikke ved, at den stereotype fortælling om kopi-Kina lever så stærkt i vestlige erhvervslederes bevidsthed, at de blive distraheret så meget, at de risikerer at misse den vigtige udvikling i Kina, hvor et af de mange kreative forretningskoncepter, som vælter frem, gør, at man i dag for eksempel kan købe levende krabber i en automat med sin WeChat Pay, tanke bilen op på en fuldt automatiseret robotbenzinstation og trække en bil i en gigantisk automat.

Der er i dag knapt 1,4 milliarder kinesere. Det er en femtedel af verdens befolkning, og dermed er det kinesiske marked verdens største. Men det er svært at forholde sig til, fordi Kina ikke er et enten-eller-land, skriver Christina Boutrup, men et både-og-land.

”Det ville unægteligt være lettere, hvis Kina enten var et kommunistisk kopiland eller et kapitalistisk innovationscentrum. Men det er begge dele – samtidig.”

Christina Boutrup er erhvervsjournalist, en af landets førende Kina-kendere og forfatter til blandt andet bøgerne ”Kina. Sweet and Sour. Erfaringer fra danskere, der tør satse på Kina” (Gyldendal 2011) og ”Den røde løber. Kinas fremmarch i Europa” (Gyldendal 2015). Og så er hun sprogligt stærk og skriver fascinerende og letflydende om et emne, som ellers godt kunne gå hen og blive knastørt og kedeligt for uindviede.

Men det er det langtfra. Hun formår nemlig at lave en miks af tørre tal og statistikker, anekdoter og analyser, hun trækker historiske paralleller og har et skarpt blik for, hvilke ting vi kan lære af Kina – og der er mange – og hvilke vi ikke kan og skal lære af – og der er måske flere.

Bogen slutter med et kapitel med titlen ”Derfor skal vi kopiere kineserne”, og her præsenterer Christina Boutrup 10 punkter, hvor danske virksomheder kan og bør lære af kinesiske virksomheder. De tæller blandt andet et øget fokus på massemarkedet, anvendelsen af kung-fu-filosofi i ledelse, en større villighed til opportunisme og mange flere kvinder i toppen. For det har det nye Kina nemlig også.