Europas ypperste glaskunst vises på Bornholm

Bornholm demonstrerer endnu en gang, at den danske klippeø kan samle Europas bedste glaskunstnere med European Glass Context 2012, der viser kunstens mangfoldige muligheder med glas

Den svenske glaskunstner Ingalena Klenell har skabt en lille sart skov af glas i sit værk "In the wild".
Den svenske glaskunstner Ingalena Klenell har skabt en lille sart skov af glas i sit værk "In the wild". Foto: Julia Robert.

Siden 1960erne har Bornholm været en magnet for kunsthåndværkere godt hjulpet på vej af Kunstakademiets Designskole Bornholm, tidligere kendt som Glas- og Keramikskolen og øens historiske tradition for keramikfabrikker og kunstnerkolonier.

Det mærker man hurtigt som turist. For uanset hvor man kører rundt på øen, kan man selv uden for sæsonen se mere eller mindre hjemmelavede skilte, der reklamerer for små gallerier med keramik- eller glaskunst. Men hvad alle måske ikke ved er, at den danske klippeø samtidig er blevet et stadig stærkere europæisk centrum for førende kunsthåndværkere de seneste år.

LÆS OGSÅ: 25 år med glaskunst

Den status understreges af den bornholmske kunstbiennale, der de sidste seks år skiftevis har samlet Europas bedste keramikere og glaskunstnere på øen i et ambitiøst samarbejde mellem Bornholms Kunstmuseum, udstillingsstedet Grønbechs Gård på Vestbornholm og Kunstakademiets Designskole Bornholm.

I sidste uge åbnede biennalen for fjerde gang denne gang med European Glass Context 2012 med 96 deltagende kunstnere fra 30 forskellige lande.

De første år stod Bornholms Kunstmuseum for biennalen, der har vokset sig større år for år, men som noget nyt er biennalens sekretariat nu flyttet til Kunstakademiets Designskole Bornholm for at møde behovet for europæiske kunsthåndværkere, der gerne vil dygtiggøre sig inden for deres kunstart under biennalen. Og ifølge projektleder Susanne Jøker Johnsen greb kunstnere fra en lang række lande den mulighed i sidste uge, da den verdenskendte amerikanske arkitekt og lysspecialist James Carpenter var gæstelærer på Kunstakademiets Designskole Bornholm i anledning af biennalen. På den måde har biennalen også et internt formål for kunstnerne, mens biennalen udadrettet omfatter et omrejsende glascirkus fra Sverige og to store udstillinger, man stadig kan nå at opleve på henholdsvis Grønbechs Gård og Bornholms Kunstmuseum.

Det virker imponerende, at en så forholdsvis lille ø kan tiltrække så meget kunst af internationalt format. Men Bornholm har som Skagen i forvejen en rig tradition for at tiltrække kunstnere fra mange forskellige lande.

Det vidner Bornholms Kunstmuseums faste udstilling om med et stort udvalg af værker af store malere, der i tidens løb har haft tilknytning til klippeøen.

Danske malere som Zartmann, Drachmann, Høst, Rude og Jorn er derfor blot kernen af museets husmalere. Og den faste udstilling er i sig selv værd at besøge på det smukke hvide kunstmuseum, der strækker sig maritimt mod Østersøen i et landskab, der minder en hel del om det, man kan se på mange af malerierne.

Samspillet mellem kunst og natur understøtter arkitekturen i museumsbygningen med store vinduer ud til de virkelige marker og klipper, som så mange malere er blevet inspireret af i tidens løb. Og dette vellykkede kuratortrick bliver genbrugt under glasbiennalen i en glasskov af den svenske glaskunstner Ingalena Klenell, der netop har fået sit værk placeret ved et stort vindue ud til den virkelige bornholmske skov. Samme virkning har det, når man ser den danske glaskunstner Lene Bødkers værk Tree of life, en træstammelignende glasskulptur, der også er placeret i et vindue ud til museums skulpturpark. Værket er i øvrigt skabt, da Lene Bødker skulle designe en lysholder til en kirke under temaet livets træ. Og ifølge Susanne Jøker Johnsen har Bødker også bogstaveligt talt banket liv i sit glastræ ved at slå på dets overflade, så lyset spiller i revnerne, der på den måde bliver en slags lysende årringe.

Når man kommer fra Oluf Høsts maleriske forsøg på at fange det særlige bornholmske lys i et andet udstillingslokale på museet, kan flere af glaskunstværkerne derved ses i naturlig forlængelse af den bornholmske kunsthistorie. Men den aktuelle særudstilling rækker langt videre end den bornholmske natur.

Det eneste, der for alvor forbinder kunstnerne, er glasset og kunstens mangfoldige muligheder med glas som materiale, siger Susanne Jøker Johnsen og fortsætter:

Nogle har forfinet det klassiske kunsthåndværk med vaser og skåle af glas, andre arbejder mere skulpturelt eller dyrker glassets rummelighed, mens endnu andre kombinerer glas med andre materialer, siger Susanne Jøker Johnsen, der selv har været med til at udvælge de mange værker, der ganske rigtigt tilsyneladende kun har fantasi og glas til fælles.

Til gengæld føles det netop også som en hyldest til både glas og fantasien at vandre gennem glasskoven af forskellige værker, der fylder så meget, at selv museumsgaden er blevet taget i brug på Bornholms Kunstmuseum.

Her hænger den slovenske glaskunstner Tanja Paks værk The moment after som gigantiske mælkedråber ned fra loftet ved siden af en grøn glasmosaik, der forestiller Jeanne dArc.

Går man videre gennem salene, er rummene fyldt af alt fra glasvasketøj og glasdyr over små skrøbelige glasskulpturer til store klippeblokke af massivt glas i andre installationer. Og på udstillingsstedet Grønbechs Gård, hvor de unge talenter har fået udstillet deres værker, er fantasien også til at tage og føle på i en eksplosion af farver, former og leg med transparens.

Men da biennalen traditionen tro kårede en vinder for det bedste værk ved åbningen forrige weekend, faldt valget alligevel på nogle tilsyneladende ordinære skåle af den unge englænder Markus Kayser, der til gengæld har lavet en række kunstfilm om, hvordan han tager til Sahara for at omdanne sand til glas på sin selvopfundne maskine.

Resultatet er blevet nogle rustikke glasskåle, men det er mere processen, der er blevet belønnet. For ved at iscenesætte selve den kunstneriske proces i Sahara skaber han fokus på forbindelsen mellem kunst, historie og natur. På den måde går han bogstaveligt talt ind i traditionen for at forny den, forklarer Susanne Jøker Johnsen.

Markus Kaysers Sahara-skabte skåle kan ses på Grønbechs Gård sammen med de andre unge talenter, mens Bornholms Kunstmuseum bugner af etablerede glaskunstneres værker fra hele Europa.

Udstillingerne under European Glass Context kan ses frem til den 18. november 2012