Facebook og fake news ændrer vores nyhedsvaner

Færre og færre danskere får deres nyheder fra sociale medier, viser kortlægning af danskernes nyhedsforbrug. Flere medier har måttet ændre strategi.

- Facebook føles som en del af vores digitale infrastruktur. Det føles som en offentlig vej, men i virkeligheden er det en privat vej. Så hvis Mark Zuckerberg vil have, at den svinger til venstre, så svinger den til venstre, siger lektor.
- Facebook føles som en del af vores digitale infrastruktur. Det føles som en offentlig vej, men i virkeligheden er det en privat vej. Så hvis Mark Zuckerberg vil have, at den svinger til venstre, så svinger den til venstre, siger lektor. Foto: Arun Sankar/arkiv/Ritzau Scanpix.

Sociale medier som Facebook, Instagram og Twitter er et sikkert hit hos millioner af danskere.

Men færre bruger dem til at finde nyheder i dag end for blot få år siden.

Det viser en ny undersøgelse af danskernes medieforbrug i 2018 af forskere fra Roskilde Universitet.

Udviklingen kan blandt andet føres tilbage til debatten om "fake news", mener professor ved Roskilde Universitet Kim Schrøder, der er medforfatter til undersøgelsen.

- Der har været så meget offentlig diskussion om "fake news". Det gør, at mange er blevet mere skeptiske over for, hvad de møder på sociale medier. Dermed undgår de i højere grad end før at bruge sociale medier til nyheder, siger han.

Fra 2016 til 2018 er der sket et fald fra 56 procent til 46 procent i andelen af danskere, der har læst nyheder på sociale medier inden for den seneste uge.

"Fake news"-debatten er dog kun en del af forklaringen, mener Kim Schrøder.

Forandringen skyldes også i høj grad Facebook selv.

- Facebook har lavet nogle justeringer, som gør, at der kommer færre egentlige nyheder i vores "news feed", siger professor Kim Schrøder.

- I stedet forsøger Facebook at promovere den samtale, der foregår mellem folk og deres netværk. Det giver ikke så meget plads til institutioner som for eksempel nyhedsmedierne.

I en mediebranche, der konstant kæmper med at finde nye indtægtskilder, er der ikke udelt begejstring.

Hos BT, et af Danmarks største onlinemedier, er de ændrede nyhedsvaner nemlig direkte til at aflæse i besøgstallene, oplyser chefredaktør Michael Dyrby.

- Vi mærker det klart. Der har været en stor nedgang siden januar 2018 i trafikken fra Facebook til BT's hjemmeside. Alle andre medier har også mistet store dele af trafik fra Facebook, skriver han på sms fra Sydfrankrig.

På grund af danskernes nye nyhedsvaner har BT måttet skifte strategi.

- Vi har ændret vores fokus på Facebook og publicerer i dag på en anden måde end for blot to måneder siden, skriver Michael Dyrby.

Det betyder blandt andet, at BT ifølge chefredaktøren i mindre grad vil søge trafikken fra Facebook og i højere grad vil søge engagement og at styrke brandet.

På Facebook vil både medier og brugere altid være "gæster", hvilket det sociale medies påvirkning af danskernes vaner tydeligt viser.

Det mener Filip Wallberg, journalistisk lektor ved Syddansk Universitet og ekspert i sociale medier.

- Facebook føles som en del af vores digitale infrastruktur. Det føles som en offentlig vej, men i virkeligheden er det en privat vej. Så hvis Mark Zuckerberg vil have, at den svinger til venstre, så svinger den til venstre, siger han.

Derfor kan ændringen både være god og skidt, forklarer han.

- Det kan være sundt for medierne at vænne sig af med at være for afhængige af Facebook som en kilde til trafik. Til gengæld er det selvfølgelig skidt for de medier, der mister trafik på hjemmesiden, siger Filip Wallberg.

Undersøgelsen er gennemført i 37 lande som en del af den internationale rapport "Reuters Digital News Report".

Den danske stikprøve er baseret på 2025 svar.

/ritzau/