Faderkomplekser har sjældent været smukkere

På Betty Nansen Teatret får pubertetspigens uskyldstab og selvdestruktion foruroligende, pastelfarvet liv

Mathilde Arcel Fock er blændende som den navnløse pubertetspige i "Mørkt forår", der spiller på Betty Nansens Teatret på Frederiksberg frem til den 13. oktober.
Mathilde Arcel Fock er blændende som den navnløse pubertetspige i "Mørkt forår", der spiller på Betty Nansens Teatret på Frederiksberg frem til den 13. oktober. . Foto: Camilla Winther.

Øverst på den lyserøde svømmehalsstige balancerer hun – faretruende – med en legesyg fod frit svævende over betonbassinets tomme afgrund. Hun flirter med faldet. Så slipper hun.

Da scenelyset igen blænder op, er det til en både højspændt og håbløs fortælling om en pubertetspiges erotiske besættelse af mænd, om uskyldstab og eskapisme. Den første er faderen, en fraværende patriark; ”Han gør sig fjern, og den, der gør sig fjern, bliver savnet.”