Prøv avisen

Fantasien fylder glasset

Glaskunst er meget mere end vaser og vinglas. Det viser European Glass Context 2008 med to store udstillinger på Bornholm. Her er det den engelske kunstner Richard William Wheater, der prøver sin egen cykelinstallation af mellem Kajsa Bäckström og Siri Gran Stokkeland på udstillingsstedet Grønbechs Gård. – Foto: Michael Tarp.

Glaskunst er unik, for fantasien kan blæse vidt forskelligt liv ind i det skrøbelige materiale, viser stor international udstilling, der har samlet Europas bedste glaskunst på Bornholm

Alting får en ekstra dimension, når man ser det igennem glas. Verden virker pludselig mere klar og farverig. Og lyset får nye muligheder for at bryde alting op og åbne sanserne. For glas er en gåde. Det er skrøbeligt og magtfuldt. Det kan forstørre og formindske. Og det kan spejle og sløre. Derfor har mennesket været fascineret af glas igennem 4000 år, og vi er slet ikke færdige med at eksperimentere.

Herhjemme er Bornholm glaskunstens største drivhus, der kan føre øens kunsthåndværkertradition tilbage til 1800-tallet. Dengang var det først og fremmest keramikerne, der søgte til øen, men siden har glaskunstnerne i stort antal givet Bornholm en international rolle i udviklingen af glaskunst. De moderne glasstudieværksteder opstod i USA i 1960'erne, og få år efter førte de første amerikanere traditionen til Bornholm. I dag findes der 11 arbejdende glasstudieværksteder på Bornholm, og siden Glas- og Keramikskolen kom til i 1997, har øen styrket sin position som internationalt kunsthåndværkercentrum markant.

Det var også baggrunden for, at Lars Kærulf Møller, der er direktør for Bornholms Kunstmuseum, for nogle år siden fik idéen med at samle Europas bedste keramikere og glaskunstnere på øen som en tilbagevendende biennale. Det vil sige, at Bornholm hvert andet år er vært for skiftevis keramikere eller glaskunstnere. For to år siden mødtes Europas bedste keramikere på øen, og i disse uger er de 154 bedste glaskunstnere fra 30 forskellige lande for første gang valfartet til Bornholm og European Glass Context 2008 for at vise, hvad glas kan blive til, når det kommer igennem ild, dygtige hænder og krøllede kunstnerhjerner.

Traditionelt set har nordisk kunsthåndværk været brugskunst, men den tendens er meget på retur, når man ser på, hvad der sker på den internationale glaskunstscene i øjeblikket. Blandt de etablerede kunstnere er der stadig brugsrelaterede værker, men det er der intet af mellem de unge, der betragter glasset som rent middel til at udtrykke deres kunst, der peger i mange retninger. Og vi har netop kunnet vise, hvilken diversitet, der findes i den europæiske glaskunst, ved at lade lokale kunstambassadører udvælge kandidater til at komme med til udstillingen, forklarer Lars Kærulf Møller, der peger på, at Bornholm kun har kunnet løfte en så stor international opgave i kraft af sin centrale kunsthåndværkerposition, der gennem tiden har uddannet store kunstnernavne fra Estland til England på øen.

Den danske glaskunstner Susanne Jøker Johnsen har gennem det sidste år stået i spidsen for at arrangere European Glass Context 2008, der i sig selv har været et kunststykke med kontakt til kunstneriske ambassadører fra 30 lande, der hver især har udvalgt kandidater inden for kategorierne "de unge kunstnere", "industrielle designere" og "etablerede glaskunstnere".

Udstillingerne på European Glass Context 2008 giver et billede af, at glaskunst spænder fra glashåndværk til performancekunst. Det er idéerne, der bærer værkerne, mens glasset "bare" er materialet. For det er den gode idé og ikke materialet, der sætter begrænsningerne for, hvad man kan bruge glas til som kunstner. Men teknikken er selvfølgelig også en stor udfordring. For når man arbejder med glas i flammerne, sker det altid i en krævende kombination af hastighed og håndelag, siger Susanne Jøker Johnsen, der selv er mesterlært glasmager fra Skåne, ligesom hun længe har arbejdet med forskellige former for glaskunst. Men det sidste år har hun koncentreret sig mest om at kigge på andres værker.

Vi har kunnet mærke, hvordan selv de store etablerede glaskunstnere har været meget ivrige for at komme med på udstillingen. For hele glasbranchen og det samlede internationale glaskunstnermiljø har blikket rettet mod Bornholm i disse dage. Og for de unge kunstnere kan det simpelthen ændre deres tilværelse at blive set af de rigtige mennesker til sådan en international begivenhed, siger Susanne Jøker Johnsen, der har set tusindvis af kunstværker igennem fra håbefulde glaskunstnere fra hele Europa. Kun de bedste har fået en plads til European Glass Context 2008. Alligevel har det krævet et stort samarbejde mellem Bornholms Kunstmuseum, Glas- og Keramikskolen på Bornholm, Grønbechs Gård, Møbelfabrikken Nexø og Bornholms Erhvervs Center at kunne rumme al den nye glaskunst, der viser, at glaskunst i den grad er meget mere end håndblæste vaser og vinglas.

En af de unge udstillere, Richard William Wheater, er for eksempel rejst fra England med fire gamle cykler til sin glasinstallation med glasneonlamper, der lyser, når publikum træder i pedalerne. Det skal symbolisere, at overvægt og manglende bæredygtighed, kan løses på samme tid, forklarer han.

Efter jeg ankom, fik jeg at vide, at Danmark er en cykelnation, og at Bornholm ligefrem er en kendt cykelø, så jeg kunne nok bare have købt mine cykler her, i stedet for at bruge tre dage på at slæbe dem med fra England, griner han uden for Grønbechs Gård i Hasle, hvor de bedste unge glaskunstnere udstiller sammen med de førende europæiske industrielle glasdesignere, mens de etablerede glaskunstnere udstiller på Bornholms Kunstmuseum. Men allerede her står det klart, at det bliver svært at finde en rød tråd i, hvad der foregår på den internationale glasscene i øjeblikket. For hvad har et glaslokum (som faktisk udstilles) tilfælles med fint pustede vinglas?

Glas er sådan set bare et materiale, som man kan bruge til at udtrykke sin kunst med. Men det er et fantastisk materiale, der giver unikke muligheder for at arbejde med det transparente udtryk. For selvom plastik også kan virke transparent, giver glas flere muligheder, fordi man kan arbejde med det i længere tid. Og jeg synes, at der er noget nærmest metafysisk over mødet mellem ideer, glas og ild. Der har eksisteret glaskunst i 4000 år, men man kan blive ved med at finde nye hemmeligheder ved glas. Og stadig flere blander glas med andre materialer i performancekunst, skulpturer og endda som et element i malerkunst, siger Richard William Wheater.

På Bornholms Kunstmuseum på den anden side af øen føles det som at træde ind i en farverig skov af glas, når man bevæger sig mellem de mange opfindsomme bud på, hvad glas kan. Nogle bruger det gennemsigtige materiales muligheder for spejling og lys, mens andre bruger massive glasskulpturer som en form for akvarier, der er fulde af farver og liv. Andre har kittet glas sammen med pigtråd eller "malet" med tynde glasstråler.

Og samspillet mellem de "tunge" og skrøbelige værker skaber i sig selv liv i udstillingen, der blandt andet består af Tanja Park fra Sloveniens små skrøbelige glasbåde, der hænger i tynde tråde fra loftet, så det ser ud, som om de svæver i luften. Og de smukke lokaler på Bornholms Kunstmuseum skaber ingen skår i glasglæden. For her spiller glas i forvejen en vigtig rolle i den mesterlige arkitektur, hvor de store vinduespartier ud til den bornholmske natur spiller flot sammen med den faste samling af malerier, der afspejler den samme bornholmske natur. Men nu er rummene snarere internationale end lokale. Og Reino Leifkes, der er seniorkurator på verdens største kunsthåndværkermuseum i London, Victoria and Albert, og medlem af den internationale jury, er begejstret:

Det er sådanne begivenheder, der viser, at glaskunst har en stor fremtid foran sig. I dag kan man ellers bedrøves over, at mange små glasfabrikker har måttet lukke til fordel for megafabrikker, der kan fremstille fire millioner glas om dagen. Men det er stadig den enkelte glaskunstner, der er fremtiden. Og denne mangfoldighed og sprudlende kreativitet på tværs af generationer og nationer på European Glass Context viser, at glaskunst ikke bare er håndværk, men kunst i alle dens former. De gamle grænser mellem materialerne er nedbrudt, og glas bruges i al slags kunst.

European Glass Context 2008 kan ses indtil den 19. oktober.

kultur@kristeligt-dagblad.dk

Her ses den estiske glaskunstner Rait Präästs glasspil med computerskærme på Bornholms Kunstmuseum. – Foto: Michael Tarp.