Prøv avisen

Fantasien hopper og danser i farvestrålende børneballet

Lukas Helt har fået farvet håret mørkt og er blevet forvandlet til drengen Ferdinand, som i børneballetten ”Fabelmageren” på Det Kongelige Teater kæmper mod de dansende kødædende planter. Foto: Leif Tuxen

Børneballetten ”Fabelmageren” har på lørdag premiere på Det Kongelige Teater.Kristeligt Dagblad har besøgt det fantasifulde univers i forberedelsesfasen

En kødædende plante svinger sine to meter lange arme i luften. En dansepølse retter på sit kostume. Og en blomsterpige trisser rundt på tåspidserne, inden hun svinger benet lodret op i luften, som om det var den mest naturlige bevægelse.

Vi er på Det Kongelige Teater på Kongens Nytorv, hvor børnene fra Den Kongelige Balletskole er ved at gøre klar til første prøve i kostumerne til børneballetten ”Fabelmageren”. Klokken er næsten halv tre, og det har allerede været en lang dag for børnene, men stemningen er god, og de er alle fokuseret på prøven, som snart begynder.

”Er Ferdinand klar?”, spørger scenografen, imens hun søgende kigger ud i rummet for at få øje på drengen med den stribede bluse i mange farver.

”Ja,” lyder det prompte fra Lukas Helt, som spiller rollen som Ferdinand.

”Fabelmageren” er en kreation af Shane Brox, som nok er mest kendt for sit børneprogram på DR, ”Shanes verden”, hvor han kreerer finurlige eventyrfortællinger fulde af genbrug, glimmer og klippe-klistre-aktiviteter.

Sin fantasi og kreativitet har han taget med over i ”Fabelmageren”, der sprudler af farver, glimmer og glitter. Shane Brox indgår selv i stykket som fortæller og går i direkte dialog med publikum.

Musikken begynder at spille fra højtalerne, og Shane Brox har taget plads på scenen, hvorfra han byder velkommen.

”Ved I, hvad vi alle sammen har tilfælles? Det sidder herinde oppe i hovedet, og det hopper og danser og bobler ud i hele kroppen med gode idéer. Kan I gætte, hvad det er?”, siger han med sin blide stemme i introduktion til det fantasifulde univers, som skal til at udfolde sig.

Til venstre for scenen har de kødædende planter taget plads ved siden af en sølvfarvet kniv og gaffel i børnestørrelse. De fleste sidder stille og kigger på scenen, men nogle af de yngste piger sidder og hvisker til hinanden.

På den modsatte side står nogle af de lidt ældre blomsterpiger og varmer op. Shane Brox forlader scenen, og stykkets hovedperson, Ferdinand, og hans bedste ven, blomsterbien, kommer dansende ind på scenen til lyden af klassisk musik.

Ferdinand er en lille fyr, som bliver drillet af de store drenge i skolen. En dag på vej hjem fra skole tager de hans løbehjul, skoletaske og elskede tøjdyrselefant.

Den lille Ferdinand med de firkantede briller bliver ulykkelig, og da han kommer hjem, tager fantasien over, hvor virkeligheden slap. Her lever han sig ind i sin helt egen farverige og finurlige fantasiverden. Men de dårlige oplevelser i skolen dukker også op her.

De tre plageånder bliver i Ferdinands fantasi i første omgang til store, stærke jægere, der jagter ham med bue og pil. Men heldigvis kommer det store, hvide og pelsede snemonster dansende ind på scenen for at hjælpe ham. Monsteret vrikker med numsen, så børnene i kulissen ikke kan lade være med at grine.

Men mareridtet er ikke overstået endnu, for ikke længe efter bliver plageånderne til små ækle og ondskabsfulde trolde. De binder Ferdinand med et langt brunt reb og forsøger at løfte ham op i et pølsebrød i menneskestørrelse, så han kan blive spist.

Men det lykkes ikke, for hans trøje hænger fast. Musikken stopper, og Shane Brox kommer ind på scenen. ”Jeg sidder fast,” siger Lukas.

Koncentration er brudt for en stund, og hverken børnene eller de voksne kan lade hver med at grine ad den uforudsete situation. Shane Brox hjælper Lukas fri og får ham helt op i pølsebrødet.

”Hvis en af jer giver ham en hestesko,” siger Shane Brox, imens han går ned i knæ og viser hvordan, ”så kan I andre to stå foran, så publikum ikke kan se, at I hjælper ham,” forklarer han til de tre piger, som spiller troldene.

Shane Brox forlader scenen, musikken begynder igen at spille, og med ét er balletdanserne igen tilbage i Ferdinands fantasiverden.

De kødædende planter, som er iført mørke- og lysegrønne trikoter og store runde grønne hoveder, har rejst sig og står og tripper lidt, for der er ikke længe til den store scene med de kødædende planter, hvor de endnu en gang skal gøre livet surt for lille Ferdinand.

Men på den anden side er de yndige blomsterpiger i deres lysegrønne flagrende kjoler også ved at gøre klar, så de kan hjælpe Ferdinand i kampen mod det onde. Pludselig er der et mylder af dansende børn på scenen, og fra kulissen begynder der at komme korrigerende ord.

”Længere frem, Lukas,” lyder det fra scenografen.

”En, to, tre, fire,” lyder beskeden til blomsterpigerne, som skal holde takten.

Kampen mellem de finurlige væsner slutter, og da Ferdinand til sidst forlader sin fantasiverden for at vende hjem til sin seng, er han en stærkere dreng, som har lært at overvinde sin frygt.

Den sidste scene er nu slut, og temperaturen i rummet har fået et nøk opad. Ferdinand og alle hans fantasivæsner bliver samlet på midten af scenen til en gennemgang af, hvordan prøven er forløbet. Børnene tager de vatterede hoveder af, og frem kommer røde kinder og udmattede øjne.

De er trætte efter en lang dag, men de lytter alligevel opmærksomt til de korrigerende eller rosende ord, som kommer fra scenografen, Esther Lee Wilkinson.

”Fabelmageren” er en kreation af Shane Brox, som nok er mest kendt for sit børneprogram på DR, ”Shanes verden”, hvor han kreerer finurlige eventyrfortællinger fulde af genbrug, glimmer og klippe-klistre-aktiviteter. Foto: Leif Tuxen
'Fabelmageren' handler om den lille Ferdinand med de firkantede briller hvis fantasi tager over, hvor virkeligheden slap. Foto: Leif Tuxen
Små ækle trolde binder Ferdinand med et langt brunt reb og forsøger at løfte ham op i et pølsebrød i menneskestørrelse, så han kan blive spist. Foto: Leif Tuxen