Prøv avisen

Film om tro sælger biograf-billetter

Film om bibelske genfortællinger hitter i USA. Her ses et still-billede fra filmen "Noah" som udkom sidste år, hvor skuespillerne Emma Watson og Douglas Booth er fanget i syndfloden. I fredags udkom endnu en film med kristent tema. War Room har fokus på bøn. Foto: Paramount Pictures and Regency Enterprises

Trods hårde kritiker-ord er et nyt kristent filmdrama en stor succes i USA. ”Kritikere i Hollywood forstår ikke vores verdenssyn,” siger instruktør bag ”War Room”

Et nyt familiedrama, ”War Room” (krigsbunker), som er en hyldest til bønnens magt, er den seneste religiøse spillefilm, der vinder publikums gunst i USA. Filmen, der fik premiere i USA i fredags, indtjente 11,4 millioner dollar (cirka 75 millioner kroner) i åbningsweekenden og vandt billetsalgskapløbet over Hollywood-film med langt større budgetter og mere kendte skuespillere.

Inden for det seneste år har en række film med kristent tema, heriblandt ”Heaven is for Real”, ”Left Behind” og ”God's Not Dead”, taget de amerikanske biografgængere med storm, og ”War Room”, der er en såkaldt lavbudgetfilm, bekræfter tendensen.

”Dette er den slags begivenheder, der finder sted og gør alle opmærksom på den kendsgerning, at det religiøse publikum er entusiastiske og søger indhold,” siger Paul Dergarabedian, der er medieanalytiker ved publikumsanalysefirmaet Rentrak, til nyhedsbureauet Reuters.

”War Room” fortæller historien om en vis ældre kvinde, der hjælper et vel-havende, men åndeligt fortabt ægtepar med at redde deres vakkelvorne parforhold ved at omdanne et klædeskab til en slags ”krigsbunker” med fokus på intensiv bøn. Rollerne spilles af mestendels ukendte skuespillere såsom den kristne forfatter Priscilla Schirer, der debuterer som den kvindelige halvdel af det kriseramte ægtepar.

”War Room” sables ned af de toneangivende amerikanske kritikere som et moraliserende og bombastisk makværk.

Instruktøren Alex Ken-drick, der sammen med sin bror, manuskriptforfatteren Stephen Kendrick, står bag en række succesrige kristne spillefilm, affærdiger de barske ord.

”Kritikere i Hollywood er hårde ved os. De forstår ikke vores verdenssyn, eller hvorfor vi laver vores film. Men vores kernepublikum forstår det, og det er dem, som vi ønsker at drage nærmere Gud,” siger Alex Kendrick, der er tidligere præst, til avisen Chicago Tribune.

Den trosbaserede filmbølge i USA begyndte for godt 10 år siden med instruktøren og skuespilleren Mel Gibsons kommercielle kæmpesucces ”The Passion of the Christ” (2004), der indtjente mindst 612 millioner dollar (cirka fire milliarder kroner) på verdensplan.

Mange af de nye film med bibelske temaer er uafhængige nicheproduktioner, men store sekulære filmstudier i Hollywood forsøger også med skiftende held at bejle til det lukrative religiøse publikum. 2014 blev i Hollywood udnævnt til ”Bibelfilmens år” takket være film som ”Noah” om Noas Ark, der blev skarpt kritiseret af kristne grupper for sine afvigelser fra Bibelen, og actionfilmen ”Exodus: Gods and Kings”, hvis skildring af Moses som en actionhelt floppede stort.

”Vi er bestemt altid taknemmelige for film, der har tro og frelse som temaer. Der, hvor vi har et problem, er, når de tager vores mest afholdte hellige skrifter og fordrejer dem på en måde, som er i uoverensstemmelse med vores tro,” siger Alex Kendrick.

Flere filmdramaer med religiøst tema er på vej. Blandt de mest ventede er ”Apostle Paul”, som skildrer apostlen Paulus' liv, og som produceres af filmstjernerne Matt Damon og Ben Affleck med den kendte skuespiller Hugh Jackman i hovedrollen.

Filmen udråbes allerede af branchebladet Deadline Hollywood til at blive den mest højt profilerede kristne spillefilm siden ”The Passion of the Christ”.