Filmen om ”Lykke-Per” får flere til at læse romanen

Bille Augusts filmatisering af ”Lykke-Per” med premiere i dag har fået danske boglæsere til at kaste sig over Henrik Pontoppidans klassiker. Den har tidløse kvaliteter, mener litterær direktør

Per ønsker at erobre Jakobe på sin færd mod tinderne.
Per ønsker at erobre Jakobe på sin færd mod tinderne. Foto: fra filmen.

Selvom filmversionen af romanen ”Lykke-Per” først ramte det store lærred i går, har filmen længe været på danskernes læber.

Det kan mærkes hos boghandlerne og på bibliotekerne. Onlineboghandlen Saxo oplyser, at deres salg i 2018 indtil videre er steget med 193 procent i forhold til salget i 2017, og 47 procent af salget er foregået alene i august.

Boghandlerkæden Arnold Busck melder om et øget salgstal på bogen og vurderer, at det sker som direkte resultat af den omtale, filmen har fået i medierne. Indeks Retail, der er kædekontor for blandt andet Bog & idé og BOGhandleren, skriver i en mail til Kristeligt Dagblad, at ”efterspørgslen og salget (for og af bogen, red.) er steget væsentligt inden for de sidste par uger”.

Københavns Biblioteker har normalt 52 eksemplarer af Henrik Pontoppidans roman til at stå rundtomkring på Københavns Kommunes biblioteker, og som direkte resultat af interessen for bogen har de bestilt yderligere 30 eksemplarer hjem. Både på de københavnske biblioteker og på Aarhus Hovedbibliotek har de inden for de seneste måneder oplevet en øget interesse for bogen. Aarhus Hovedbibliotek beskriver i en mail til Kristeligt Dagblad forskellen i efterspørgslen det seneste år sammenlignet med året før som ”markant”.

Gyldendal, der udgav ”Lykke-Per” første gang i 1898, har i forbindelse med filmens udgivelse øget deres oplagstal på bogen, og tidligere på måneden genudgav forlaget Pontoppidans klassiker med filmens forside som omslag. Litterær direktør hos Gyldendal Johannes Riis siger, at interessen for bogen altid har været der, men at de nyeste salgstal viser, at interessen for bogen ganske rigtigt er eskaleret. Tallene er ”opmuntrende” og ”ligger på den pæne side af det forventede”, lyder det fra ham.

”Allerede for nogle måneder siden begyndte interessen for og salget af bogen at stige mærkbart, efterhånden som filmpremieren nærmede sig,” siger han.

Selvom det nok er mænd, der finder bogen mest tiltalende, formår den alligevel at ramme bredt, siger Johannes Riis, der kalder bogen for ”tidløs”.

”’Lykke-Per’ er en roman, hvis salg aldrig er gået i stå, og den har været tilgængelig i et utal af udgaver lige siden udgivelsen. Det er en af de bøger, som man bliver ved med at få nyt og overraskende udbytte af at læse. Det er, som om den følger ens alder og bliver ved med at tale til én i øjenhøjde. Jeg har læst den fem-seks gange og har fået noget nyt ud af den hver gang. Der er så mange facetter og lag i den,” siger han.

Det er umuligt at sige, hvor meget bogen har solgt i hele sin levetid. Men bogen er gang på gang blevet genoptrykt, og Johan Rosdahl, der er formand for Pontoppidan Selskabet, fremhæver, at interessen for bogen i dag ikke kun hænger sammen med filmatiseringen.

”Det er en klassiker, som man hele tiden har kunnet få, en såkaldt steady-seller (stabil sælger, red.). Det siger noget om en bog, at den bliver ved med at sælge,” siger han.