Filmkoncerter gør den klassiske musik tilgængelig

Hen over foråret opsætter flere musikhuse filmkoncerter, hvor symfoniorkestre fra ind- og udland spiller film- musikken live under fremvisningen. Det åbner den klassiske musik op for et yngre publikum, mener musikhusene

Med otte måneder til premieren er der allerede næsten udsolgt, når Musikhuset i Aarhus opfører tredje del af ”Ringenes Herre”-trilogien. 10.000 publikummer så de to første filmkoncerter. –
Med otte måneder til premieren er der allerede næsten udsolgt, når Musikhuset i Aarhus opfører tredje del af ”Ringenes Herre”-trilogien. 10.000 publikummer så de to første filmkoncerter. – . Foto: Musikhuset Aarhus.

Luk øjnene og tænk på starten af George Lucas’ berømte filmserie ”Star Wars”. Hører du for dit indre øre de letgenkendelige toner af blæseinstrumenterne, der markerer starten på hver ny episode i eposset om stjernekrigen? Eller hvad hvis du tænker på den berømte badescene fra Alfred Hitchcocks mesterværk ”Psycho”? Fylder lyden af hvinende violiner, der får det til at løbe koldt ned ad ryggen, med det samme dine ører?

Film og musik hænger uløseligt sammen, og nogle gange skaber blandingen af de to magi, der kan tage publikum med til en anden verden. Og præcis hvor vigtig musikken er for filmen, bliver tydeligt, når man i den kommende sæson kan opleve landets musikhuse og symfoniorkestre skifte Beethoven og Bach ud med repertoiret fra en række filmklassikere. Når de inviterer indenfor til filmkoncerter.

Filmkoncerterne i al deres forskellighed virker til at være kommet for at blive, og populariteten er ikke til at tage fejl af. Selvom premieredatoen ikke ligger før august, melder DR Koncerthuset allerede nu om alt udsolgt til deres fire ”Star Wars: A New Hope”-koncerter, og Musikhuset i Aarhus har kun få billetter tilbage til, når de i oktober over tre omgange viser sidste del af ”Ringenes Herre”-trilogien. Idéen bag det populære koncept er såre simpel. Filmen, som man kender den, projekteres på et stort lærred, ofte i forbedret lyd- og filmkvalitet. Men musiksporet er klippet ud og erstattes af et live symfoniorkester og kor, der spiller musikken til filmen.

”Love Actually”, ”Alene hjemme” og ”Ringenes Herre”. Kigger man ned over listen af tidligere og kommende filmkoncerter, er filmenes eneste fællestræk, at de i deres egen ret betegnes som klassikere. Og det er en vigtig faktor i udvælgelsen af film, fortæller direktør i Musikkens Hus i Aalborg Lasse Rich Henningsen. For musikhusene skal ikke ud at konkurrere med biograferne om at vise de nyeste film. Det er nemlig en fordel, hvis filmene allerede har et loyalt publikum, som vil have en ny oplevelse med deres yndlingsfilm, fortæller han.

Men hvad får folk til at give over 300 kroner for at se en film, som de har set utallige gange før? Ifølge Lasse Rich Henning-sen handler det om den helt særlige stemning, der opstår, når 1000 mennesker samles om noget, de kender og holder af.

”Der er en fuldstændig vanvittigt god stemning, og der er fuld smæk på fra start til slut. Når orkestret har spillet en særligt svær passage, så klapper og hujer folk af begejstring, og det sker ellers normalt ikke, når symfoniorkestret giver koncert. Det er virkelig noget helt særligt,” siger han.

Igennem de sidste fire år har han været med til at arrangere over 60 filmkoncerter, og det er blevet tydeligt, at arrangementerne har en positiv sidegevinst. De åbner den klassiske musik op for et nyt og yngre publikum.

”De her koncerter er i sin kerne enormt god musik, opført af dygtige musikere i et scenerum, der er optimeret til at skabe den bedste lyd. Det er en totaloplevelse, og det giver en forståelse og en respekt for symfoniorkestrene, som de i dag nogle gange kæmper med at opnå,” siger han.

Musikhuset Aarhus var de første til at introducere filmkoncerterne herhjemme, og når Mette Kier, som er kunstnerisk chef, kigger ned over billetsalgsstatistikken, er det tydeligt, at filmkoncerterne tiltrækker et andet publikum end andre klassiske koncerter. Halvdelen af de 10.000, som så anden del af ”Ringenes Herre” sidste år, var under 30 år, og dermed var gennemsnitsalderen halveret i forhold til koncerten med operasangeren Plácido Domingo i januar.

”Med formatet ønsker vi at introducere den klassiske musik til en yngre målgruppe. Den klassiske musik kan godt være svært tilgængelig, hvis man ikke er vokset op med den. Her får de mulighed for at opleve et brusende orkester og kor live på scenen sammen med de film, de elsker. Det er en unik live-oplevelse, som er blevet en kæmpe succes ikke bare herhjemme, men i hele Europa. For os er det dog vigtigt, at filmmusikken i sig selv er et symfonisk værk, så det også giver mening for Symfoniorkestret at opføre det. Ellers tror jeg ikke på, at vi får introduceret et nyt publikum til klassisk musik,” siger hun.

En af dem, der er blevet bidt af filmkoncerterne, er den 29-årige Sisse Bruun fra Aalborg. Til foråret skal hun ind at se sin syvende af slagsen, når Musikkens Hus i Aalborg har dinosaurfilmen ”Jurassic Park” på plakaten.

Selvom hun med begejstring taler om, at hun hver gang er blevet blæst bagover af symfoniorkestrets lyd, så kunne hun aldrig drømme om at sætte sine ben i koncerthuset for at høre en af Mozarts symfonier. Det siger hende simpelthen ikke noget. Men hvorfor så betale i dyre domme for at høre dem spille filmmusik?

”Nogle gange, når jeg ser en film, så finder jeg efterfølgende frem til musikken, fordi den har sagt mig noget. Men det er aldrig omvendt, hvor jeg hører noget musik og så får lyst til at se en film. Det er filmen, som for mig åbner op for musikken,” fortæller hun.

Men det er ikke ensbetydende med, at filmen er vigtigst, når den unge aalborgenser går til filmkoncert. Tværtimod forklarer hun, at det betyder meget lidt. For det er film, som hun har set en million gange før. Det vigtige er de billeder og følelser, som musikken sætter gang i. En følelse, som Sisse Buuch oplever bliver forstærket til filmkoncerten.

”Når man går i biografen, er lyden også altid skruet helt op, og det er med til at give en helt særlig stemning. Når man så går til filmkoncert og ser filmen live med symfoniorkestret, så bliver der endnu en gang skruet et par grader op for stemningen. Der kommer flere følelser i spil, og musikken slår mig hver gang helt omkuld,” forklarer hun.

Det er netop filmmusikkens evne til at male billeder, stemninger og følelser frem, der er en af dens helt store styrker, fortæller lyddesigner Peter Albrechtsen, der har stået bag lyden på flere spillefilm. Han stiller filmmusikken op som en modsætning til popmusikken. For mens man i popmusikken arbejder med at skrive et fængende omkvæd, som alle kan synge med på, så handler filmmusik om at skabe oplevelser, forstærke følelser, momenter og karakterer i filmen, fortæller han.

”I en film er musikken den fortælling, der ikke er ord på. Det er i høj grad det, der er med til at skabe den sanselige del af filmen og gør filmen til en oplevelse. Det handler ikke bare om ord, men taler til noget ud over det,” siger lyddesigneren.

”Lagt sammen med billedernes særlige sprog tager det publikum med til en anden dimension. Når filmmusik er bedst, så kan man få en visuel oplevelse ud af alene at høre musikken, også selvom man ikke ser filmens billeder foran sig.”