Fire stjerner: Draculas blodtørst rammer som en moderne epidemi på Aarhus Teater

En betagende scenografi samt gode skuespilpræstationer kan ikke redde ”Dracula” på Aarhus Teater fra at føles som en lidt blodfattig affære

Aarhus Teater løfter i samarbejde med Den Jyske Operas Kor historien om Dracula ind på de skrå brædder. Her ses netop Dracula spillet af Jacob Madsen Kvols med den unge Mina (Anne Plauborg) i armene.
Aarhus Teater løfter i samarbejde med Den Jyske Operas Kor historien om Dracula ind på de skrå brædder. Her ses netop Dracula spillet af Jacob Madsen Kvols med den unge Mina (Anne Plauborg) i armene. . Foto: Emilia Therese.

Perfekt castet i rollen som Dracula står skuespiller Jacob Madsen Kvols rank på scenen og begynder forestillingen.

Han er den hvidklædte aristokrat fra Transsylvanien, som ikke kan få blodtørsten slukket i hjemlandet og derfor rejser mod millionbyen London.

Historien på Aarhus Teater er skrevet af Martin Lyngbo og Lucas Svensson efter Bram Stokers roman "Dracula". Ligeledes i Martin Lyngbos instruktion kredser fortællingen om karakteren Mina Harker (spillet af Anna Plauborg), der som en anden detektiv læser i både mandens og den afdøde venindes dagbog på jagt efter spor, der kan forklare, hvorfor mystiske dødsfald pludselig begynder at brede sig.

Manden, Jonathan Harker (spillet af Simon Mathew), er rejst til Transsylvanien for at gøre en ejendomshandel med grev Dracula, men han bliver spærret inde i grevens borg, hvor han blandt andet møder nogle frygtindgydende og djævelsk smukke kvindelige vampyrer. Grev Dracula rejser nu videre til England, og her skaber han yderligere ravage, da han smager på Minas livsglade veninde Lucy. Fire stærke mænd går sammen om at kæmpe mod Dracula, og da Mina selv bliver mærket af Dracula, bliver krisen intensiveret. Målet er nu at bryde Draculas magt over hende, inden hun kommer helt under hans kontrol.

"Dracula", Aarhus Teater 2023.
"Dracula", Aarhus Teater 2023. Foto: Emilia Therese.

Selvom vi har at gøre med en af verdenslitteraturens mørkeste fortællinger fyldt med gotisk gys og blod, så bliver det aldrig rigtigt uhyggeligt eller fuldblodsdramatisk i ”Dracula” på Aarhus Teater. Fortællingens dagbogslag og til tider tunge tekst giver hele forestillingen et lidt stift og langsommeligt præg.

Draculas ustoppelige hærgen i et nyt land klinger godt nok af en moderne epidemi, som vi har svært ved at stoppe eller kontrollere, fordi vi ikke forstår det aktuelle smittemønster. Og blodrusen kan minde os om en dyb ondskab, vi kan fornemme, men for sent forstår omfanget af. Men mere aktuelt og relevant bliver det heller ikke.

"Dracula", Aarhus Teater 2023.
"Dracula", Aarhus Teater 2023. Foto: Emilia Therese.

Forestillingens stærkeste kort er David Gehrts visuelt eminente scenografi, der med enkle virkemidler indrammer fortællingen. Lysende rør skaber store firkanter på scenen, som helt filmisk zoomer ind og ud af scenerne, så skuespillerne enten forsvinder eller pludseligt kommer til syne i en lysende ramme. Læg hertil kridhvide kister, der hejses ned fra sceneloftet og skaber en forvirrende, dragende og labyrintisk effekt i det store scenerum. Den visuelt stærke scenografi følges af helt traditionelle og realistiske kostumer fra datidens England med sorte frakker, mørke veste og runde hatte, mens kvinderne er klædt i lange tidstypiske kjoler.

Deltagelsen af Den Jyske Operas Kor på scenen giver en patosmættet stemning, som folder sig flot ud i rummet, mens musikken byder på veludførte brudstykker af både Mozart og Händel. Som fortællingens midtpunkt finder skuespiller Anna Plauborg især formen i anden akt, hvor hun får lov til at vise, at hun kan spille mere end en stakkels hændervridende og forstående hustru. Her folder hun således de mere dæmoniske og nuancerede talenter ud, når hun afslører sig selv som den skakbrik, der skal ende med at afgøre slaget.

"Dracula", Aarhus Teater 2023.
"Dracula", Aarhus Teater 2023. Foto: Emilia Therese.

Anders Baggesen som R.M. Renfiels, en patient på det psykiatriske hospital, bliver også et interessant bekendtskab, når han veksler mellem fornuft og galskab i et møde med Mina Harker. Carla Eleonora Feigenberg giver den unge kvinde Lucy masser af livsmod og gnist, mens Jacob Madsen Kvols i rollen som Dracula ikke behøver hverken hugtænder eller teaterblod for at fremstå troværdig.

”Dracula” på Aarhus Teater er på den ene side en storslået visuel og lydmæssig oplevelse. På den anden side føles det også, som om forestillingen sætter de dramaturgiske tænder i – uden rigtigt at bide til.

Dracula. Aarhus Teater og Den Jyske Opera. Baseret på romanen "Dracula" af Bram Stoker. Dramatisering: Martin Lyngbo og Lucas Svensson. Instruktion: Martin Lyngbo. Scenografi: David Gehrt. Spiller på Aarhus Teaters Store Scene, Aarhus. Til den 18. marts.