Prøv avisen

Flamencoorkester, højskoleelever og toppolitikere bygger bro på kulturmødet Mors

Kulturmødet Mors blev åbnet i går. Kulturmødet præsenterer flere hundrede arrangementer over de næste to dage. – Alle fotos: Iben Gad.

Lokale morsingboer og den politiske og kulturelle elite mødte talstærkt op ved åbningen af årets Kulturmødet Mors. I disse dage danner provinsbyen Nykøbing Mors ramme om en voksende kulturbegivenhed, der sidste år havde over 22.000 deltagere

Der var kun 10 minutter til den officielle åbning af Kulturmødet Mors, da tre 17-årige drenge sad på en bænk 100 meter væk fra hovedscenen i Nykøbing Mors med en stor pose æbler. En af dem havde shorts på, og de stirrede alle ned i deres telefoner, da de blev spurgt efter anbefalinger til årets program.

”Der plejer at være en masse godt, men vi kender ikke så meget i år,” sagde en af dem.

Drengene er lokale og havde fået fri fra Morsø Produktionsskole for at komme derned. Det får de hvert år under Kulturmødet for at være en del af arrangementet, som de også selv har bidraget til sammen med mange andre lokale.

Til daglig er Nykøbing Mors en mindre provinsby med godt 9000 indbyggere. Men i disse dage er byen scenen for Kulturmødet, der er blevet en af de største kulturbegivenheder i landet i løbet af de seks år, det nu har fundet sted. Sidste år deltog over 22.000 mennesker.

”Det er sjovt, når der kommer mange folk. Vi plejer bare at opleve lidt af hvert. Det er sjovt at høre, hvad de siger til det, vi har lavet. Vi har for eksempel lavet bænken, vi sidder på,” sagde en af de tre.

Imens begyndte pladsen foran hovedscenen lige så stille at blive fyldt helt op af mennesker, der viftede aggressive hvepse væk med programmet for åbningsarrangementet.

Her præsenterede værten Clement Kjersgaard et flamencoorkester, en danser og sangeren Rasmus Dissing, der skulle lede den første fællessang. I en flamencoversion fik orkestret hele pladsen til at skråle med på egnsklassikeren ”Blæsten går frisk over Limfjordens vande”.

Kritiske røster har tidligere udtrykt frygt for, at Kulturmødet Mors ville ende med at blive en feriekoloni for Københavns kulturelite og dermed langtfra den folkelige begivenhed, den er skabt til at være. Ved åbningen så denne frygt imidlertid ud til at være gjort til skamme. I hvert fald var lokale morsingboer i høj grad repræsenteret blandt de frivillige og arbejdende.

Til venstre for scenen, afskærmet af en madbod med veganerretter, sad to unge mænd i sikkerhedssko og arbejdsbukser og holdt pause, mens borgmester i Morsø Kommune og formand for Kulturmødet Hans Ejner Bertelsen (V) overtog scenen fra flamencorkestret.

De unge mænd var gennem noget erhvervspraktik sat til at hjælpe med vedligeholdelse og reparationer under arrangementerne. De følte sig dog ikke tvunget til at være der, for de plejer at komme, sagde den ene.

”Jeg er ikke helt inde i programmet, men vi plejer at tage til lidt af det hele,” sagde han.

”Jeg ved det heller ikke helt, men der er en politikerdebat om lidt, som jeg nok tager til,” sagde den anden.

Imens tog den lokale borgmester ordet på scenen og fortalte, at han var stolt over at kunne byde velkommen til så mange mennesker.

”Nu venter der jer 450 samtaler og kulturelle oplevelser over de næste 48 timer. Jeg vil i Kulturmødets ånd opfordre jer til at være nysgerrige,” sagde han og henviste til årets tema ”At bygge bro”:

”Ligesom broer kan skabe værdi ved at binde landsdele sammen, kan vi skabe værdi ved at bygge broer mellem mennesker, kulturer og fagligheder. Det kan vi her på Kulturmødet, og derfor er det en af årets vigtigste kulturbegivenheder.”

Flere institutioner havde inden da sat telte og stande op på pladsen. Dagbladet Politiken havde et hjørne på en plæne, hvor der var bløde møbler med gårsdagens avis og en scene, der endnu ikke var taget i brug. Nogle mennesker sad i møblerne og drak fadøl, mens der var åbning på hovedscenen.

Der var et telt fra Herning Bibliotekerne, en stand fra Billedkunstnernes Forbund og en campingvogn fra Danske Bladtegnere. I campingvognen sad en mand alene og tegnede, da kirke- og kulturminister Mette Bock (LA) holdt sin første af flere taler på første kulturmødedag. Her citerede hun blandt andre kirkefaderen Augustin og reformatoren Martin Luther.

Midt under denne ankom Alternativets partileder, Uffe Elbæk, og partiets kulturordfører, Rasmus Nordqvist. De gik målrettet efter kaffeboden lige til højre for scenen, hvor de bestilte en cappuccino og en varm kakao. Musikerne på scenen spillede ”Svantes lykkelige dag”. Uffe Elbæk sang med fra kaffekøen, hvor han to gange blev afbrudt af personer, der ville fortælle ham, at Alternativet var på vej i den rigtige retning.

”Jeg har endda hørt Hans Engell (politisk kommentator, red.) sige det,” sagde en af dem.

Det var nyt for Uffe Elbæk.

”Det havde jeg aldrig troet skulle overgå mig,” sagde han.

Årsagen til partilederens målrettethed mod kaffeboden var, at han kort efter sit køb skulle medvirke i en politikerdebat arrangeret af TV 2 News. Sammen med partiledere og andre politikere fra de øvrige partier skulle de diskutere kulturpolitik.

Debattens moderator Troels Mylenberg åbnede den, efter at en mand i en burka i Dannebrogs farver havde forsøgt at få alles opmærksomhed med et budskab fra scenen. Det var imidlertid ikke til at høre, hvad han sagde på lang afstand.

En større flok elever fra Vrå Højskole var særligt synlige på pladsen, idet de alle gik i ens tøj med skolens navn. To drenge var kort inden politikernes debat på vej over pladsen, da de blev spurgt, hvorfor de var der.

”Vores forstander sagde noget om, at der ville komme en masse politikere, der havde indflydelse på højskoleområdet. Så det er en god idé, at vi er synlige,” sagde den ene.

De havde dog ingen politikere fundet at præge på det tidspunkt.

Debatten mellem politikerne på scenen kom især til at handle om besparelser på kulturområdet og om partislogans. Moderatoren tog ordet.

”Kristian Thulesen Dahl, I siger i Dansk Folkeparti, at der er så meget, vi skal passe på. Hvad er vigtigst?”.

Dansk Folkepartis partileder svarede, at man skal passe på vores kulturarv og alt, der minder os om, at vi kommer fra Danmark. Da han blev spurgt om, hvordan det kan forenes med de seneste tre års årlige besparelser hos kulturinstitutioner gennem det såkaldte omprioriteringsbidrag, åbnede han op for at stoppe besparelserne.

”Omprioritering er et vigtigt instrument. Man skal bruge pengene klogt. Men den metode har også en udløbsdato, for vi kan ikke bare fortsætte med at lade kulturinstitutionerne skære fra,” sagde han.

Socialdemokraternes partileder, Mette Frederiksen, og andre talte om at bruge kulturen til at forene et splittet Danmark. Det brød kirke- og kulturminister Mette Bock sig ikke om.

”I taler, som om vi er et land i forfald. Som kulturminister kan jeg konstatere, at vi har et enormt rigt kulturliv med kæmpe engagement i hele landet. Hvorfor ikke prøve at få mundvigene i rigtige folder og tale tingene op i stedet?”, spurgte hun.

Det svarede den Radikale partileder Morten Østergaard på:

”Mundvigene ville vende opad, hvis ikke spændetrøjen på kulturinstitutionerne bliver strammet lidt for hvert år, der går. Det rige kulturliv og det store engagement har næppe noget med den førte kulturpolitik at gøre.”

Kulturmødet præsenterer flere hundrede arrangementer over de næste to dage.

Tre 17-årige drenge fra lokalområdet er blandt gæsterne på Kulturmødet Mors. De går på en produktionsskole i nærheden og har selv lavet bænken, de sidder på.
Mette Frederiksen (S) og Kristian Thulesen Dahl (DF) er nogle af de toppolitikere, der i anledning af Kulturmødet har fundet vej til Mors.
Forfatter Dy Plambeck om fællesskabet på Mors
Gertrud Højlund om kulturmødets tema "At bygge bro"