Prøv avisen

Flere danskere lytter til bøger

Flere vælger at høre deres bøger i stedet for at læse dem. Omsætningen på lydbøger har oversteget salget af e-bøger.

Forbruget af lydbøger stiger markant, for vi har ikke tid til selv at læse, påpeger litteraturforsker, der frygter for fordybelsen

Du har måske bemærket, at mange danskere i toget, i bussen og på gaden og ligefrem i hjemmet går rundt med noget i ørerne med ledninger i. Og har du undret dig over, hvad de mon lytter til? 

I mange tilfælde er det formentlig ord og ikke musik, der strømmer ind i folks hoveder.

For salget af lydbøger er eksploderet, viser nye salgstal fra forlagsbranchen.

”Mange har fundet ud af, at de kan få dækket deres bogbehov gennem lydbøger,” siger Lisbeth Worsøe-Schmidt, lektor ved Det Informationsvidenskabelige Akademi, Københavns Universitet, hvor hun blandt andet forsker i litteratursociologi.

Mens e-bøger længe har været betragtet som den største trussel mod den fysiske bog, er den mest markante udvikling i forbruget af litteratur nu væksten i lydbogssalget. 

På et år er salget af lydbøger steget med hele 30 procent, viser nye salgstal fra Danske Forlag.

Forlagenes omsætning på lydbøger steg fra 38,3 millioner kroner i 2014 til næsten 50 millioner kroner sidste år.

”Der sker i disse år en markant forandring i måden, vi tilgår og forbruger bøger. Litteraturen har fundet sin plads mellem og sammen med andre medier og på nye måder, der gør det lige så let som at se tv og radio,” siger Lisbeth Worsøe-Schmidt.

En forklaring på udviklingen ifølge Danske Forlag er, at det ligesom med e-bøger er blevet meget lettere at få fat i lydbøger. Firmaer som Storytel og Mofibo stiller lydbøger til rådighed på en nemmere og billigere måde, og samtidig udgiver forlagene i dag langt flere lydbogstitler end tidligere.

Interessen for lydbøger hænger ifølge Lisbeth Worsøe-Schmidt også sammen med en stigende opmærksomhed for kultur som lyd generelt.

Forbruget af radio, lydbøger og podcast vokser nemlig støt. Også aviser som Kristeligt Dagblad ser fordele i at tilbyde sine artikler læst op.

Mens flere kaster sig over lydbøgerne, er interessen for e-bøger de seneste år stagneret og ligefrem dalet mellem 2014 og 2015. Omsætningen på lydbogssalget har nu ligefrem oversteget salget af e-bøger.

Hvem er det så, der lytter til lydbøgerne? For der bliver stadig læst rigtig mange fysiske bøger, som stadig sælger så meget, at de udgør 80 procent af forlagenes omsætning.

Det ved vi faktisk ikke.

Lisbeth Worsøe-Schmidt gætter dog på, at der er tale om mennesker, der normalt opfatter sig som læsere, men som normalt ikke får tid til at sætte sig i lænestolen med bogen og bladre i de knitrende sider. 

”Med en bog i øret kan man samtidig komme på arbejde, få ordnet haven og købt ind."

Der er dog visse begrænsninger i lytningen af bøger. 

Forskning i digital litteratur peger nemlig på, at man ikke opfanger lige så meget af bogens indhold, når vi eksempelvis læser e-bøger på en skærm som i en fysisk bog. Der kan på samme måde være udfordringer med koncentrationen i tilfældet med lydbøger, mener Lisbeth Worsøe-Schmidt. 

”Der bliver formentlig mest læst det, jeg kalder kværnebøger, som er bygget op omkring en handling uden mange nuancer, og som ikke kræver samme grad af koncentration. Det er nok ofte krimier, som man godt kan følge med i, mens man løber en tur,” siger Lisbeth Worsøe-Schmidt.

Hun mener, der er et behov for forskning i, hvordan forbruget af lydbøger udfordrer fordybelsen i litteraturen.