Flere Hollywood-film digter videre på Bibelen

En række nye amerikanske film fortæller historier om Jesus, der ikke findes i Bibelen. Det skyldes et uudnyttet marked, men kan også være et udtryk for amerikansk krisetid, mener ekspert

En række nye Hollywood-film tager fat på fortællinger om Jesus, der ikke står i Bibelen. Blandt andet den kommende ”Last Days in the Desert” med Ewan McGregor i hovedrollen, der beskriver Jesu’ vandring gennem ørkenen ud fra nye vinkler. –
En række nye Hollywood-film tager fat på fortællinger om Jesus, der ikke står i Bibelen. Blandt andet den kommende ”Last Days in the Desert” med Ewan McGregor i hovedrollen, der beskriver Jesu’ vandring gennem ørkenen ud fra nye vinkler. – . Foto: Gilles Mingasson/Scanpix.

Har du nogensinde hørt en præst prædike over beretningen om den syv-årige Jesus, der rejser med sine forældre fra Alexandria til Nazareth?

Næppe. Du finder nemlig ikke historien i Bibelen, men i stedet på USA’s hvide lærreder, hvor der for nylig har været premiere på to film om Jesus: ”Risen” (Opstået) og ”The Young Messiah” (Den unge Messias).

Sammen med den kommende ”Last Days in the Desert” (Sidste dage i ørkenen), der har amerikansk premiere den 16. maj, skriver de sig ind i en tendens om film, der bruger Bibelen som springbræt til at fortælle imaginære historier om Jesus’ liv. Og flere er på vej. Både filmselskaberne Sony Pictures Animation og Universal Pictures International varsler produktioner med nye perspektiver på bibelske fortællinger, skriver The New York Times.

Hvor ”Last Days in the Desert” skildrer Jesu 40 dages vandring gennem ørkenen, men ud fra en vinkel, der ikke er at finde i den oprindelige bibeltekst, er ”Risen” historien om en romersk tribun, eller embedsmand, der får til opgave at finde en henrettet jødisk mand, som siges at være genopstået fra de døde. ”The Young Messiah” derimod går tilbage til Jesu barndom og viser, hvordan han formede sin religiøse identitet.

Thomas Ærvold Bjerre, der er lektor og ph.d. ved institut for kulturvidenskaber på Syddansk Universitet og blandt andet har forsket i ny amerikansk film, kalder den nye række af film en tendens, der udspringer af den succes, filmen ”Noah”, baseret på fortællingen om Noas ark, opnåede i 2014.

”Hollywood er generelt præget af en venstreorienteret stemning blandt instruktører og producenter, hvor man måske synes, det er begrænset, hvad man i religiøse film kan tage sig af kunstnerisk frihed. Men ’Noah’ viste, at der var et potentielt marked for den slags film,” siger han.

På den ene side handler det altså om, at der er penge at tjene. ”Noah” indspillede for eksempel over 100 millioner dollars, fortæller Thomas Ærvold Bjerre.

På den anden side kan den nye filmbølge også have at gøre med den tilstand, USA i øjeblikket befinder sig i.

”Hollywood afspejler jo altid, hvad der sker i samfundet. Jeg ved ikke, hvor meget man skal tolke på den økonomiske krise og stigende frustration i USA lige nu, men generelt har amerikanerne jo i krisetider søgt tilbage i tid og ind i religionen,” forklarer Thomas Ærvold Bjerre.

Han nævner som eksempel tiden efter angrebet på USA den 11. september 2001, perioden op til den første Golfkrig i 1990 samt årene omkring Anden Verdenskrig som tidspunkter, hvor amerikanerne mere end normalt har søgt til kirken. Hvad sidstnævnte angår, steg antallet af amerikanere, der gik i kirke på ugentlig basis, ifølge Bjerre med 12 procent fra 1940 til 1955.

Thomas Ærvold Bjerre mener ikke, at vi kommer til at se danske manuskriptforfattere og instruktører tage fat på emnet.

”Der er det danske samfund trods alt noget mere sekulært. Man kan godt finde eksempler på danske film, som behandler tro, men jeg tror ikke, vi skal forvente en dansk bølge af den her type Jesus-film.”