Prøv avisen

Flere små forlag udgiver store klassikere

Den britiske forfatter Graham Greene (1904-91) er en af de forfattere, der udgives i stor stil fra de små forlag. Men skyldes det litterær kærlighed eller økonomi? Foto: -

Små forlag satser i stigende grad på at udgive litterære klassikere. Det skyldes idealisme og kærlighed til litteraturen, lyder det fra forlæggerne. Men økonomien spiller også en stor rolle, tilføjer litteraturprofessor

Graham Greene, Fjodor Dostojevskij, Virginia Woolf og Hermann Hesse er nogle af de store forfattere, der bliver oversat og udgivet på Danmarks små forlag. For i disse år pibler det frem med oversættelser af litterære klassikere, som ikke kommer fra de store etablerede forlag.

En af amerikansk litteraturs moderne klassikere, Flannery O'Connors "Voldsmænd river det til sig", blev for nylig udgivet på det lille forlag Arena. Og redaktør Jannik Theilgaard mener, at mange store klassikere aldrig ville nå boghylderne, hvis det ikke var for de små forlag.

LÆS OGSÅ: 10 klassikere du bør læse

"Måske føler de store forlag ikke, at der er salg nok i de gamle klassikere. Men vi er af den opfattelse, at kvalitetslitteratur skal ud på dansk for at gøre opmærksom på, at der findes en litteratur, som kan udvide den danske litterære horisont og berige vores sprog," siger han.

Folketingsmedlem for SF og en del af det lille forlag Sohns Forlag Ole Sohn har ligeledes et idealistisk forhold til at udbrede den klassiske litteratur:

"Klassikerne er en del af den litterære kulturarv, og derfor er det synd, hvis de går i glemmebogen, også fordi nutidige forfattere lader sig inspirere af dem. De ryger ikke nødvendigvis ind på bestsellerlisten, selvom der er et jævnt træk på dem. Men når vi udgiver dem, er det, fordi vi mener, det bør gøres og ikke på grund af økonomi."

I øjeblikket er Sohns Forlag aktuel med bøger af den amerikanske forfatter Upton Sinclairs "Junglen" og engelske Graham Greenes "Den tredje mand".

Søren Barslund, som er boghandler og formand for Foreningen af Forlagsfolk, har også observeret klassikerne fra de små forlag vinde frem. For ham at se handler det dels om, at forlagene har brug for at profilere sig, dels om en stor kærlighed til litteraturen.

"På de små forlag er redaktør, direktør og økonomichef ofte en og samme person, så det er dit eget problem, hvis det går galt. Til gengæld kan du ramme en guldåre med en udgivelse, som så kan bære forlaget videre," siger han.

Spørger man litteraturprofessor Hans Hertel, hvad tendensen er udtryk for, svarer han, at den også viser, at de små forlag prøver at etablere sig. Han glæder sig over, at de tager kampen op, og mener, at det er klogt af dem at skabe en nicheproduktion. Om end han tror på, at forlagene udgiver klassikere af idealistiske grunde, mener han således også, at det i høj grad handler om økonomi.

"Fordi forfatterne er døde for over 70 år siden, og fordi folk som oftest kender deres navne, kræver det ikke en stor pengesum at lancere klassikere. Det spiller også en stor rolle for de små forlags image at have de klassiske titler, for på den måde kan de skabe sig et lille brohoved på et stort marked," siger han.

graa@k.dk