Følsomme vildskud og en eventyrlig Aladdin: Her er to nye plader fra den klassiske verden

Rued Langgaards klaverværker bliver fortolket på fremragende vis, men en ny pragtindspilning af Aladdin løber med opmærksomheden

Følsomme vildskud og en eventyrlig Aladdin: Her er to nye plader fra den klassiske verden
Foto: Mogens Ladegaard/Ritzau Scanpix.

På en ny udgivelse med klaverværker af Rued Langgaard (1893-1952) er det lykkedes den fremragende Langgaard-fortolker Berit Johansen Tange at indfange det voldsomme indre liv, charmen og de stærke farver, der alt sammen er en del af Langgaards både følsomme og visionære udtryk. Værkerne på albummet er blevet betegnet som ”vildskud skabt af en følsom sjæl, der genrejser det 19. århundredes romantik på det 20. århundredes præmisser”.

"Klaverværker vol. 4", som den nye cd hedder, indrammes af Langgaards to sæt af "Blomstervignetter", som er det første og sidste større værk, Langgaard komponerede for klaver. Det tidlige sæt er komponeret kort tid efter karrierens højdepunkt, hvor den kun 19-årige Langgaard i 1913 med stor succes fik uropført sin "Symfoni nr. 1, Klippepastoraler", af Berlinerfilharmonikerne. De sene "Blomstervignetter" fra 1951 er komponeret i Ribe, hvor Langgaard som domorganist fik en sen opblomstring. Albummet byder desuden på to verdenspremiereindspilninger: "Scherzo" (1925) er effektfuld, harmonisk og legende musik, hvori Langgaard forsøger at genrejse den tabte romantik, mens "Expression" (fra 1930’erne) er baseret på teksten ”Elias i uvejret” fra Det Gamle Testamente, hvor profeten Elias stiger op på Guds bjerg, Horeb. Det længste værk på skiven er imidlertid Langgaards anden klaversonate, som komponisten arbejdede med i flere faser – her er tale om noget af en udfordring både at fortolke og forstå.