Prøv avisen

Folkeskolen har taget Andersen-år til sig

Kunstneren Bjørn Nørgaard (tv.) og Odenses borgmester, Anker Boye (S), ved afsløringen af Nørgaards H.C. Andersen-skulptur i går i Odense. Arrangementet markerede afslutningen på H.C. Andersen-året. -- Foto: Scanpix.

HCA-STATUS: Trods kritik og forstoppelse af H.C. Andersen-fejringen har en omfattende undervisningssatsning været med til at øge skolebørns læselyst, siger både forskere og formanden for Danmarks Lærerforening

Jævn og lunken. Sådan er de fleste eksperters vurdering af den store fejring af 200-året for H.C. Andersens fødsel. Økonomiske skandaler, udstillingsflop og den amerikanske rockdiva Tina Turners millionhonorar præger den status, der i disse dage gøres over HCA2005 Fondens aktiviteter, efterhånden som der lukkes og slukkes.

Men i børnehøjde er status helt anderledes positiv. For i folkeskolen har H.C. Andersen-året været en stor succes, og det har været med til at øge læselysten blandt eleverne. Det er en langsigtet investering, som er godt givet ud, siger flere forskere og formanden for Danmarks Lærerforening.

– Der er ingen tvivl om, at H.C. Andersen har fyldt meget i folkeskolens undervisning det seneste år, og lærerne har fået meget ny inspiration til at arbejde med hans tekster og hans forfatterskab. Der er i dag et langt større kendskab til H.C. Andersen blandt eleverne, og satsningen har været med til at øge deres læselyst, siger Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening.

Og det kan i sidste ende også vise sig gavnlig for andre danske forfattere, mener han:

– En satsning som denne øger ikke kun læselysten her og nu, men den er også med til at øge lysten til at få et større kendskab til dansk litteratur i det hele taget, siger han.

Som en del af HCA2005 Fondens aktiviteter fik Center for Børnelitteratur ved Danmarks Pædagogiske Universitet allerede i 2003 støtte til at udarbejde nye undervisningsmaterialer til folkeskolen og gymnasiet. Det har blandt andet resulteret i tre bøger og en hjemmeside under HCA2005 Fondens portal med undervisnings- og inspirationsmateriale til landets lærere. Hjemmesiden er ifølge HCA2005 Fondens egne oplysninger en af de mest besøgte dele af portalen.

Desuden har Center for Børnelitteratur haft ikke færre end 2000 folkeskolelærere på kursus for at inspirere dem til at arbejde med H.C. Andersen på nye måder. Det anser en af centrets H.C. Andersen-medarbejdere, ph.d. og adjunkt Anna Karlskov Skyggebjerg for en succes.

– Vi har fået mange positive tilbagemeldinger fra lærerne, og det er mit klare indtryk, at de i høj grad har taget materialerne til sig og bruger dem i undervisningen. Min oplevelse er, at det samlede fokus på H.C. Andersen har givet nyt liv til hans forfatterskab, og det er med til at øge børnenes interesse for hans tekster, siger hun.

Johan de Mylius, docent og leder af H.C. Andersen Centret ved Syddansk Universitet, er en af Danmarks førende H.C. Andersen-forskere. Han ærgrer sig over, at fonden ikke har satset mere på eventyrdigterens forfatterskab, og han er bekymret for, at det kommercielle fokus skygger for og måske endda skader lysten til at læse hans værker. Derfor sætter han også sin lid til folkeskolen og roser lærernes engagement.

– Folkeskolen har været meget aktiv med Andersen i denne tid. Den har levende engageret sig i formidlingen af hans forfatterskab, og det tager jeg hatten af for. Det er trods alt i folkeskolen, at læselysten og interessen for litteratur grundlægges, og netop folkeskolen har fokus på tekster og indhold og lader de storstilede show og turist-eventer ligge, siger han.

At der har været for meget show og for lidt fokus på H.C. Andersens forfatterskab, er Klaus P. Mortensen enig i. Han er blandt andet redaktør af Det Danske Sprog- og Litteraturselskabs nyudgivelse af H.C. Andersens samlede værker, og han havde gerne set en større investering i forskning og formidling af Andersens mangfoldige forfattervirksomhed. Men også herfra roses folkeskolens engagement og fondens satsning på undervisningsområdet.

– Ved siden af snobberiet og festfyrværkeriet skal vi ikke glemme, at der er satset på en lang række projekter omkring undervisning i folkeskolen og gymnasiet. Om 10 år er eleverne voksne læsere, og derfor er skolernes gode arbejde meget vigtigt for den fremtidige Andersen-interesse, siger han.

duus@kristeligt-dagblad.dk