Forfatterskolen er i krise. Men så er det godt, at man kan gå mange andre steder hen

Det pibler frem med nye forfatterskoler og skriveværksteder over hele landet, hvor skrivetrangen og efterspørgslen efter træning i at skrive skønlitteratur er vokset markant de seneste år

Der er mange alternative forfatterskoler i Danmark. Her er eleverne fra ”Gladiatorskolen” i gang med at sætte sætninger sammen. –
Der er mange alternative forfatterskoler i Danmark. Her er eleverne fra ”Gladiatorskolen” i gang med at sætte sætninger sammen. – . Foto: Forlaget Gladiator.

Mens Forfatterskolen bokser med sit image i en sø af MeToo-bekymringer, er der mange andre steder at gå hen, hvis man vil lære at skrive.

Drømmen om debut som forfatter behøver nemlig slet ikke at starte på Forfatterskolen, der med sit monopolagtige navn kan lyde, som om den er den eneste skole for kommende forfattere. Men Forfatterskolen i København er ikke engang den eneste forfatterskole i hovedstaden. Dette års modtager af Bogforums Debutantpris, Anita Furu, er for eksempel blevet undervist på ”Gladiatorskolen” – Forlaget Gladiators forfatterskole i København (skolen har også en afdeling i Aarhus), mens forfatterskolerne ”Nyt Forum for Skrift” og ”Vesterbro Forfatterskole” begge har fået et godt ry med undervisere som Kristian Bang Foss, Anders Abild- gaard og Christina Hesselholdt.

Og der findes faktisk forfatterskoler og skriveværksteder over hele landet, fra Brønderslev til Bornholm, fortæller litteraturprofessor Anne-Marie Mai fra Syddansk Universitet.

”De seneste 10 år er der sket en kæmpe vækst af forfatterskoler og skriveværksteder. De pibler frem over hele landet, og man kan også se, at skrivelysten er stor i statistikkerne, hvor antallet af nye romaner, der er udgivet i Danmark, er steget med 98 procent på 10 år,” siger hun.

Anne-Marie Mai er selv med til at uddele ”Danmarks største debutantpris” (Munch-Christensens Kulturlegat), og her oplever hun også, at flere af vinderne er blevet trænet andre steder end på Forfatterskolen:

”Det er svært at vurdere kvaliteten af alle de forfatterkurser, der findes, men vi kan bare se, at der findes utrolig mange, og at det også bliver taget seriøst mange steder, hvor biblioteker og højskoler er med til at organisere kurserne, ligesom etablerede forfattere opretter deres egne forfatterskoler mange steder i landet. Jeg ved, at forfattere som Dy Plambeck og Forfatterskolens tidligere rektor Hans Otto Jørgensen stadig underviser i at skrive rundt-omkring, ligesom den nu fyrede rektor for Forfatterskolen Jeppe Brixvold blandt andet underviste i at skrive på Esbjerg Hovedbibliotek, før han blev ansat på Forfatterskolen,” siger hun og tilføjer, at et kursus i ”skrivekunst” på Syddansk Universitet også har fået flere af hendes tidligere studerende til at udbyde skrivekurser på biblioteker rundtomkring.

Litteraturprofessoren glæder sig også over, at der tilmed findes forfatterskoler for børn mange steder, efter Brønderslev Bibliotek startede den første forfatterskole for børn for 10 år siden. Flere efterskoler udbyder nu også forfatterlinjer til unge, ligesom højskoler som Testrup Højskole, Vestjyllands Højskole og Johan Borups Højskole har forfatterlinjer for voksne, og en lang række forfattere altså selv har oprettet egne forfatterskoler rundt-omkring i landet.

Det gælder for eksempel den bornholmske forfatter Dennis Gade Kofod, der selv er tidligere elev fra Forfatterskolen og de seneste år har undervist på sin egen forfatterskole – Bornholms Forfatterskole.

”Jeg synes, at det er fantastisk, at der er kommet så mange små forfatterskoler rundtomkring. Der er for meget mystik omkring det at blive forfatter. For det kan også sagtens være en hobby på linje med at spille fodbold. Og jeg betragter også min egen forfatterskole ligesom en lokal fodboldklub, hvor jeg prøver at hjælpe andre til at blive bedre til at læse og skrive. Det er svært at blive optaget på Forfatterskolen. Det er som at komme på landsholdet i fodbold, men der er jo mange, der elsker at spille fodbold, selvom de aldrig kommer på landsholdet. Og man skal også have lov til at skrive, selvom man aldrig bliver udgivet på Gyldendal. Men derfor kan man godt skrive en bog, der kan finde et lokalt publikum. Og nu har foreløbig to af mine elever fået udgivet en bog, og den ene, Rakel Haslund-Gjerrild, blev endda nomineret til en stor debutantpris, og nu er to andre af mine elever på vej med en bog,” siger Dennis Gade Kofod.

Litteraturkritikeren og forfatteren Lars Bukdahl, der selv har været tilknyttet Forfatterskolen som underviser, ser først og fremmest de mange små forfatterskoler som gode fællesskaber for dem, der gerne vil skrive.

”Forfatterskolen er stadig eliteskolen, mens de andre forfatterskoler godt kan have karakter af aftenskolevirksomhed, hvor man kan købe sig ind, selvom man ikke har et talent. Det tror jeg ikke nødvendigvis der kommer mange flere gode forfattere ud af. Men det gør det omvendt nemmere at holde fast ved at skrive, hvis man bliver en del af et fællesskab, hvor man læser hinandens tekster, ligesom man gør på den rigtige forfatterskole. Og man kan også se for eksempel Testrup Højskole som en del af fødekæden af dem, der debuterer i Hvedekorn og senere bliver optaget på Forfatterskolen. For man bliver selvfølgelig bedre til at skrive, når man møder den gode inspiration og gnidningsmodstand i et skrivefællesskab eller på en forfatterskole.”