Prøv avisen

Forlag vil udgive bøger med ældres livshistorier

- Foto: Max ROSEREAU/PHOTOPQR/VOIX DU NORD

Forlag vil udgive samtalebøger med ukendte danskere, og især ældre henvender sig med deres livshistorier. Forlagene bevæger sig ind på ugebladenes domæne, mener ekspert

Ældre danskere får i stigende grad udgivet bøger med deres livshistorier. Hidtil er mange af disse selvbiografier blevet trykt på små såkaldte print-on-demand forlag, der ikke tager stilling til bogens indhold og udelukkende sætter manuskriptet op. Nu ser det etablerede forlag Lindhardt og Ringhof muligheder i samtalebøger om ukendte danskeres historier og stiller redaktør og trykkeri til rådighed.

– I dag er der ikke tid i de hurtigere medier til at folde gode historier ud. Samtalebogen tilbyder nærvær og fordybelse og kommer tættere på almindelige mennesker, siger redaktionschef Jeppe Markers.

Læs også: Folk vil gerne læse bøger, der gør dem klogere på livet

Han nævnte for nylig i radioprogrammet Kulturguiden på P2, at danskere med en spændende personlig beretning kan tage kontakt til ham. Siden har han fået over 100 henvendelser fra ukendte danskere, især borgere oppe i årene.

– Det er i høj grad folk med levede liv og dybere livserfaringer. Det er ikke nyfigne mennesker, der vil i rampelyset. Der ligger en masse lærdom i deres ofte dramatiske og hjerteskærende oplevelser. De har en oprigtig tro på, at andre kan lære noget af deres historier, siger Jeppe Markers.

Læs også: Et liv i 100 eksemplarer

Chefredaktør for magasinet Bogmarkedet, Nils Bjervig, ser muligheder i forlagets initiativ, men ikke i form af samtalebøger.

– Det kan blive interessant, hvis samtaleemnet er ud over det private og bliver mere samfundsdebatterende. Og så giver det mere mening at trykke de helt private historier som biografi. Attraktionen ved en samtalebog er jo, at man lærer mere om et kendt menneske, siger Nils Bjervig, som synes, at idéen minder om ugebladshistorier.

– Det ligner ugebladenes "mit livs historie"-koncept, hvor en journalist har interviewet en dansker om at komme igennem en tung sygdom eller en skilsmisse. Forlaget vil formentlig ramme en ny målgruppe inden for ugebladenes domæne. Det er samme tendens, vi ser, når store dybtgående avisinterview i stedet trykkes som journalistiske bøger, siger Nils Bjervig.

krasnik@kristeligt-dagblad.dk