Fra forfølgelse til mangfoldighed

Valgkampen i USA har gjort mormonismen aktuel igen. Ny bog fortæller fint om den danske mormonkirke

Nu har den danske mormon og historiker Jesper Stenholm Paulsen udgivet "De danske mormoners historie", der fremstiller forløbet bag denne særlige gren af kristendommen. Her ses danske mormoner til mormon træf i Forum forud for åbningen af deres nye kirke på Frederiksberg. Gordon B. Hinckley er Mormonkirkens øverste leder og profet. (G. Hinckley i midten th))
Nu har den danske mormon og historiker Jesper Stenholm Paulsen udgivet "De danske mormoners historie", der fremstiller forløbet bag denne særlige gren af kristendommen. Her ses danske mormoner til mormon træf i Forum forud for åbningen af deres nye kirke på Frederiksberg. Gordon B. Hinckley er Mormonkirkens øverste leder og profet. (G. Hinckley i midten th)). Foto: Thorkild Amdi.

En del mennesker overvejer sikkert for tiden, hvordan historien egentlig er bag mormonerne. Den republikanske præsidentkandidat, Mitt Romney, er mormon, og da religiøsitet som bekendt har betydning i amerikansk politik, nævnes det løbende, at USA kan få en mormon til magten.

Nu har den danske mormon og historiker Jesper Stenholm Paulsen udgivet De danske mormoners historie, der fremstiller forløbet bag denne særlige gren af kristendommen. Det sker med en fokusering på de praktiske, historiske forhold mere end på selve indholdet i mormonernes tro, og mens dette sidste savnes, er der mulighed for at blive klogere.

Den mormonske trosretning har sine rødder i USA og i troen på, at kristendommen lige siden apostlene er blevet ført på vildspor. Den sande kirke, der gik til grunde under de første forfølgelser, skal genoprettes, og til det formål har Gud atter åbenbaret sig.

Denne gang omkring 1830, hvor en mand ved navn Joseph Smith fik til opgave at videregive mormonernes og grundlægge den nye kirke. Denne har fortsat sit altdominerende hovedsæde i byen Salt Lake City i Utah, hvor det store tempel, der skal symbolisere Zion, tempelbjerget i Jerusalem, i årene mellem 1853 og 1893 blev rejst.

Stenholm Paulsen tager i sin beretning udgangspunkt i Grundlovens indførelse af religionsfrihed i Danmark og konstaterer, at mormonerne trods denne faktisk blev forfulgt. Troen kom hertil i 1850 med missionærer fra USA, og hurtigt grundlagdes den første danske mormonmenighed.

På verdensplan findes i dag cirka 14 millioner medlemmer, og her til lands lever cirka 4500 bekendende mormoner fordelt på 22 lokale menigheder.

Kirkens dybe amerikanske forankring har betydet, at danske mormoner flittigt er emigreret til USA, og vi skal helt frem til 1960erne, før danske mormoner selv blev ledere af menighederne her i landet.

Sammenstødet mellem mormonerne og det etablerede samfund hang sammen med helt specifikke punkter i mormonernes tro. Blandt andet skikken med polygami, troen på, at Gud atter havde åbenbaret sig, praktiseringen af mirakler og påstanden om at være den eneste sande kirke skabte forargelse, og de danske myndigheder tyede i nogle tilfælde til udvisning af missionærer.

Religionsfriheden slog ikke sådan uden videre absolut rod, og både her og i USA var striden om flerkoneri et heftigt omdrejningspunkt. Mormonerne begrundede oprindeligt denne praksis med henvisning til åbenbaringen til Joseph Smith, men den hører ikke i dag med til deres lære.

Stenholm Paulsen skjuler ikke sin irritation over, at flerkoneri-myten stadig klæber til mormonerne, og man mærker hos ham en generel harme over den fortsatte intolerance og fordomsfuldhed, som mormonerne ifølge ham møder. Man kan mene, at forfatteren her fremstår en smule tyndhudet i et samfund, hvor forfølgelser for længst er blevet erstattet af en hyldest af den store mangfoldighed. Der er vel lige så stor grund til at konstatere, at mormonerne i dag lever i fred og ro i et land, hvor tiden på mange måder er på minoriteternes side.

Der ligger et stort research-arbejde bag en, der er fyldt med breve, dokumentation og vidneberetninger, der blandt andet interessant belyser tiden under Anden Verdenskrig, hvor tyske mormoner søgte fællesskabet i danske menigheder. Beretningen fremstår dog overordnet lidt ujævn og afsluttes desuden med nogle sider, hvor forfatteren pludselig træder ind i rollen som en slags debattør. Blandt andet for at understrege, at mens Mitt Romney for tiden bringer ny fokus på mormonerne, skal der ikke trækkes en linje mellem mormonkirken og hans politiske ståsted.

Ikke mindst i lyset af det amerikanske præsidentvalg er denne relevant at læse, og mens den godt kunne have været klarere struktureret og som sagt lider af manglen på en nøjere beskrivelse af mormonernes kristne fortolkning, lærer man nyt. Både om mormonernes færd gennem den danske historie og om udviklingen her i landet i synet på religiøs mangfoldighed.