Fragmentarisk festkoncert

Trods flere spektakulære indslag blev DR’s reformationskoncert en skrabet affære

Det hele var timet og tilrettelagt efter et decideret udspekuleret koncept, da DR på dagen hyldede Martin Luther og de historiske 95 opslag på kirkedøren i Wittenberg. Med Dronningen og statsministeren i spidsen var både kongehus og regering talstærkt repræsenteret, og de kunne konstatere, at alle sejl var sat til.

Der var festlig musik af komponister som Marc-Antoine Charpentier, Johann Sebastian Bach, Richard Wagner, Karl Aage Rasmussen – og der var fællessalmer, citater af Luther og tekster af et til lejligheden sammensat forfatterteam, hele otte skribenter, ligesom der ikke blev sparet på visuelle indslag med en overdimensioneret fjer som det mest markante.

Den måtte skuespiller Birgitte Hjort Sørensen i rollen som det reflekterende nutidsmenneske (iført stiletter) bugsere frem og tilbage med, alt imens hun kæmpede tappert med sine replikker, der åbenbart skulle perspektivere 500-årsjubilæet.

Dertil kom en alternativ scenografi med korsangere, der dukkede op når som helst og hvor som helst i den smukke koncertsal, og en lyssætning, der uforudsigeligt skiftede mellem skarpt lys og halvmørke.

Blev det for meget? Ikke rent tidsmæssigt, for koncerten sneg sig ikke engang op på en hel times varighed. Men netop den omstændighed bevirkede, at man oplevede den som en skrabet affære. I det klart længste indslag, Wagners intense Parsifal-ouverture, demonstrerede DR’s symfoniorkester igen sin høje klasse, dirigeret af den blot 25-årige englænder Jamie Phillips.

Man kunne desuden glæde sig over, at den næsten blev spillet uden afbrydelser, så man fik tid til at lytte og fundere nogle få fredelige minutter, inden de næste replikker, det næste indfald eller lysskifte ændrede stemningen.

På plussiden talte også Poul Høxbros suveræne håndtering af fløjte og trommer, en instrumentkombination, der i den grad klang af sen middelalder og i korte øjeblikke førte os tilbage til en klangverden, den meget musikbegejstrede Luther ofte må have oplevet og været en del af.

Karl Aage Rasmussen, der i aftenens anledning bidrog med en ultrakort uropførelse, ”Laudatio”, havde i programhæftet fundet et velanbragt Luther-citat frem:

”Kom, lad os trodse Djævelen og synge af fuld hals. For som en udygtig musikant blev han forstødt fra de himmelske hærskarers kor.”

Med disse ord in mente gav det god mening, at der var indlagt stumper af fællessang. Men som helhed blev det trods tilrettelæggernes professionalisme for stumpet, for fragmentarisk – i højere grad et realiseret koncept end en egentlig koncert.

De mange kokke, der havde tilrettelagt denne spektakulære festbuffet, fordærvede måske ikke ligefrem maden, men det blev på den korte tid for meget og ikke mindst for villet. Musikken blev overdøvet, men det mest ærgerlige var, at det samme i vid udstrækning også kom til at gælde det, som det hele jo dybest set skulle have drejet sig om: troen.